Overslaan en naar de inhoud gaan

Olympische merk is 47,6 miljard dollar waard

Het Olympische merk is sinds de Spelen in Beijing in 2008 met 87 procent in merkwaarde gestegen, en nu 47.5 miljard dollar waard.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2008 werd de waarde geschat op 25,4 miljard dollar. Zo onderzocht Brand Finance.

related partner content for mobile comes here

Het Olympische merk is hiermee 134 keer meer waard dan de Nationale Griekse Bank (354 miljoen dollar…) en het op een na waardevolste merk ter wereld. Alleen Apple is meer waard: 70,6 miljard dollar.

Het Internationale Olympische Comite (IOC) heeft kosten minder dan 10 procent dan de omzet; er is dus 4,6 miljard dollar gereserveerd voor investeringen in sport wereldwijd.

Nettowinst voor de Britse economie wordt geschat op meer dan 25 miljard pond.

Brand Finance berekent de merkwaarde met hulp van het financiele overzicht dat het IOC geeft, daarin staan onder meer de inkomsten uit sponsoring, uitzendrechten, licensing, merchandising en ticketverkoop. Merkkosten zijn minimaal over het IOC.

De sponsoromzet groeide in 4 jaar met 10,5 procent . Inkomsten uit uitzendrechten brengen 3,9 miljard dollar op, een groei van 51 procent.

De groei is nog niet voorbij; opkomende landen in Azie bijvoorbeeld zijn nu goed voor 12 procent van de inkomsten uit uitzendrechten.

Sponsors hebben ook vertrouwen in het Olympische merk. Zo denkt Procter & Gamble 500 miljoen dollar extra te genereren uit sales naar aanleiding van de investeringen in Londen 2012.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in