Olympische merk is 47,6 miljard dollar waard
In 2008 werd de waarde geschat op 25,4 miljard dollar. Zo onderzocht Brand Finance.
Het Olympische merk is hiermee 134 keer meer waard dan de Nationale Griekse Bank (354 miljoen dollar…) en het op een na waardevolste merk ter wereld. Alleen Apple is meer waard: 70,6 miljard dollar.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet Internationale Olympische Comite (IOC) heeft kosten minder dan 10 procent dan de omzet; er is dus 4,6 miljard dollar gereserveerd voor investeringen in sport wereldwijd.
Nettowinst voor de Britse economie wordt geschat op meer dan 25 miljard pond.
Brand Finance berekent de merkwaarde met hulp van het financiele overzicht dat het IOC geeft, daarin staan onder meer de inkomsten uit sponsoring, uitzendrechten, licensing, merchandising en ticketverkoop. Merkkosten zijn minimaal over het IOC.
De sponsoromzet groeide in 4 jaar met 10,5 procent . Inkomsten uit uitzendrechten brengen 3,9 miljard dollar op, een groei van 51 procent.
De groei is nog niet voorbij; opkomende landen in Azie bijvoorbeeld zijn nu goed voor 12 procent van de inkomsten uit uitzendrechten.
Sponsors hebben ook vertrouwen in het Olympische merk. Zo denkt Procter & Gamble 500 miljoen dollar extra te genereren uit sales naar aanleiding van de investeringen in Londen 2012.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid