Nieuw: gedragscode generator voor social media


Veel bedrijven hebben er één nodig, maar lang niet altijd is die aanwezig. Dat hoeft dus niet meer. Ieder bedrijf kan eenvoudig en kosteloos zijn eigen social media gedragscode opstellen met de Social Media Policy Generator op Policygenerator.nl.
Na het beantwoorden van een aantal vragen ontvangt een bedrijf een gepersonaliseerde gedragscode voor het gebruik van social media. Hiermee wordt gestimuleerd dat uitingen van medewerkers via social media bijdragen aan de positieve uitstraling van een bedrijf, terwijl tegelijkertijd het risico op imagoschade wordt vermeden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe gedragscode generator is een initiatief van MarketingMonday. Het bureau signaleerde dat veel bedrijven moeite hebben met het opstellen van social media-richtlijnen en wil met de generator hierbij helpen. Meestal is er al een huisreglement met gedragsrichtlijnen voor interne en externe communicatie. De Social Media Policy is daarop een aanvullling met do’s & don’ts om het bedrijfsimago te beschermen, zoals gebruik altijd je eigen naam, geef je functie aan als je je organisatie noemt, blijf in iedere situatie vriendelijk en respectvol en scherm je privé-account op sociale netwerken af.
Social media is een onderdeel van ons leven geworden’, zegt Richard van Hooijdonk, directeur van MarketingMonday, ‘Ook als een bedrijf zelf nog niet veel aan social media doet, dan doen zijn klanten en medewerkers dat wel. Het gevaar voor onbedoelde reputatieschade zit dan in een klein hoekje. Afspraken maken met je medewerkers over het gebruik van social media is echt een must.’
De regels zijn volgens Van Hooijdonk niet bedoeld om medewerkers alleen beperkingen op te leggen: ‘Medewerkers zijn het visitekaartje van je bedrijf en kunnen ware ambassadeurs zijn. Geef aan binnen welke grenzen zij zich kunnen bewegen op social media platformen. 61% van de medewerkers zegt namelijk trots te zijn op het bedrijf waarvoor zij werken, maar slechts 19% spreekt daarover op internet. Er valt dus nog veel te winnen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid