Overslaan en naar de inhoud gaan

Nadenken over Europa

Europa vinden ze best belangrijk bij Buitenlandse Zaken in Den Haag. Een groot deel van de Nederlandse bevolking zal het echter worst…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kritieken waren niet mals een dag nadat het ministerie van Buitenlandse Zaken de pay-off van de nieuwe voorlichtingscampagne over de Europese Unie had gelanceerd. Mensen uit de reclamewereld, maar ook de politiek vinden de slagzin 'Europa. Best belangrijk' slap en te relativerend.
Hanneke Koppers, door BuZa aangewezen als projectleider van de voorlichtingscampagne, is er allerminst van onder de indruk. Dat is gewoon kritiek van 'the not involved', zegt ze laconiek. En te relativerend ziet ze niet eens als kritiek, dat is juist de bedoeling van de campagne die in maart van start gaat en drie jaar gaat lopen. 'We hopen met deze campagne de brede groep mensen te bereiken die niet heel geïnteresseerd is in Europa', aldus Koppers. Dat probeert BuZa te doen door middel van een 'nadenkcampagne' in plaats van propaganda. Bedoeling is dat de burger gaat nadenken over Europa, over dingen die in Brussel worden besloten maar hem wel aangaan. 'We zullen dus ook dingen laten zien die niet zo goed gaan in Europa.' Als voorbeeld noemt ze het asielbeleid.

related partner content for mobile comes here

Nieuws maken
De campagne, die in totaal op 5,5 miljoen euro wordt begroot, werd Europees aanbesteed. Dat wil zeggen, een selectiecommissie - waarin verschillende ministeries vertegenwoordigd waren - koos uit de vele inzendingen vijf voorstelllen die door mochten naar de gunningscommissie. Uit onder meer ARA Groep, Leo Burnett en Publicis werd door de 'gunners' gekozen voor het kleine en jonge Elias Communicatie uit Den Haag. Koppers: 'Het feit dat zij in eerste instantie voor free publicity gaan sprak ons erg aan.' De andere bureaus waren volgens haar meer op reclame gericht.
'Ton Elias en ik zijn zelf jarenlang journalist geweest. We weten dus hoe je nieuws moet maken', zegt Steven Gelder van Elias Communicatie. Hoe de campagne precies ingevuld gaat worden, daar kan Gelder nog weinig over zeggen. Maar er moet gedacht worden aan bijvoorbeeld nieuwsitems die langskomen in programma's als Hart van Nederland (SBS 6). Maar het bureau zal ook, ter ondersteuning, commercials en advertenties maken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in