Moderne consument zoekt passie


Merkentrouw is niet meer wat het geweest is. De relatie tussen de consument en zijn favoriete merk heeft tegenwoordig alles te maken met zelfexpressie en deel uitmaken van een gemeenschap, en veel minder met betrouwbaarheid en gewoonte. De moderne koper is dan ook niet zomaar een passieve consument, hij is de eigenaar van zijn merk. Vandaar ook de razendsnelle groei van cultmerken zoals Apple, eBay, Yahoo! en Amazon.com. Het draait allemaal om ‘building communities around our brand’ zoals de voormalige marketingchef Eric B. Kim van het eveneens sterk opkomende Samsung Electronics het uitdrukt. Fanatieke aanhangers werven, dat is de boodschap voor merkenbouwers. En dat je daarvoor helemaal niet per se jong en hip hoeft te zijn bewijst Harley Davidson, het klassieke voorbeeld van een cultmerk, dat het afgelopen jaar een waardestijging van vier procent wist te realiseren.
Bron: BusinessWeek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid