Overslaan en naar de inhoud gaan

Geef prijsvechters het nakijken

Ze liggen altijd op de loer: concurrenten die hetzelfde product maken als jij, maar tegen een veel lagere prijs. Hoe schud je deze lastige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste merken die last hebben van prijsvechters gaan ofwel zelf ook hun prijzen verlagen, ofwel wachten gewoon af (en doen dus niets). Maar dat helpt meestal weinig. Het alternatief geeft een aanzienlijk grotere kans op succes: de tweemerkenstrategie, waarbij een lager gepositioneerd merk wordt ingezet tegen het concurrerende merk. Zo’n ‘vechtmerk’ kan net iets hoger in de markt zitten dan de belager of juist op hetzelfde prijsniveau. Wees in beide gevallen wel beducht voor het gevaar van kannibalisme: het tweede merk mag niet teveel op het hoofdmerk lijken. Drie instrumenten kunnen dit voorkomen;

related partner content for mobile comes here
  • prijs: het nieuwe merk of product moet duidelijk goedkoper zijn dan het oude en niet te ver boven het prijsniveau van de concurrent zitten;
  • kwaliteit: minder dan het hoofdmerk, maar beslist niet lager dan de acceptatiegrens van de consument;
  • merk: kies voor een nieuwe merknaam bij een defensieve strategie en voor de bestaande naam als er een offensief moet worden gevoerd om marktaandeel terug te winnen van de agressieve prijsvechters. Bron: Admap
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in