Geef prijsvechters het nakijken
Ze liggen altijd op de loer: concurrenten die hetzelfde product maken als jij, maar tegen een veel lagere prijs. Hoe schud je deze lastige…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
De meeste merken die last hebben van prijsvechters gaan ofwel zelf ook hun prijzen verlagen, ofwel wachten gewoon af (en doen dus niets). Maar dat helpt meestal weinig. Het alternatief geeft een aanzienlijk grotere kans op succes: de tweemerkenstrategie, waarbij een lager gepositioneerd merk wordt ingezet tegen het concurrerende merk. Zo’n ‘vechtmerk’ kan net iets hoger in de markt zitten dan de belager of juist op hetzelfde prijsniveau. Wees in beide gevallen wel beducht voor het gevaar van kannibalisme: het tweede merk mag niet teveel op het hoofdmerk lijken. Drie instrumenten kunnen dit voorkomen;
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
related partner content comes here
- prijs: het nieuwe merk of product moet duidelijk goedkoper zijn dan het oude en niet te ver boven het prijsniveau van de concurrent zitten;
- kwaliteit: minder dan het hoofdmerk, maar beslist niet lager dan de acceptatiegrens van de consument;
- merk: kies voor een nieuwe merknaam bij een defensieve strategie en voor de bestaande naam als er een offensief moet worden gevoerd om marktaandeel terug te winnen van de agressieve prijsvechters. Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid