Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder bestedingen aan sinterklaas en kerst

De inkopen voor sinterklaas en kerst zullen dit jaar minder uitbundig zijn. Bijna eenderde van de consumenten stelt de aanschaf uit tot het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van de bureaus Q&A en ITM. Die hebben gepeild dat een huishouden dit jaar 249 euro uitgeeft aan sinterklaascadeaus. Vorig jaar was dat 313 euro. De uitgaven waren volgens de bureaus vorig jaar ook hoger, omdat de euro toen makkelijker werd uitgegeven.
Inmiddels is de waarde van de munt veel beter bekend. Overigens leert de ervaring dat consumenten uiteindelijk iets minder uitgeven dan ze tevoren verwachten.

related partner content for mobile comes here

De populariteit van sinterklaas holt achteruit. Vorig jaar vierden nog zeven van de tien huishoudens 5 december, dit jaar net de helft.
De uitgaven voor kerst, van boom tot diner, komen gemiddeld uit op 344 euro tegen 453 euro
vorig jaar. Er wordt vooral bezuinigd op cadeaus en kleding. De onderzoekers geloven daarom dat de omzetten zullen dalen. Zij leggen een direct verband met de mindere economische omstandigheden en de onzekerheid over de financiële situatie komend jaar.

Bijna een vijfde van de ondervraagden is onzeker over zijn baan en ruim eenderde verwacht een daling van het besteedbaar inkomen. Consumenten in andere Europese landen geven om dezelfde redenen voorzichtiger uit.

Voor kinderen staat Lego nog steeds nummer één op de favorietenlijst, gevolgd door Nintendo en Barbie. Volwassenen houden het op cd's en dvd's, boeken en parfum (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in