Minder bestedingen aan sinterklaas en kerst


Dat blijkt uit een onderzoek van de bureaus Q&A en ITM. Die hebben gepeild dat een huishouden dit jaar 249 euro uitgeeft aan sinterklaascadeaus. Vorig jaar was dat 313 euro. De uitgaven waren volgens de bureaus vorig jaar ook hoger, omdat de euro toen makkelijker werd uitgegeven.
Inmiddels is de waarde van de munt veel beter bekend. Overigens leert de ervaring dat consumenten uiteindelijk iets minder uitgeven dan ze tevoren verwachten.
De populariteit van sinterklaas holt achteruit. Vorig jaar vierden nog zeven van de tien huishoudens 5 december, dit jaar net de helft.
De uitgaven voor kerst, van boom tot diner, komen gemiddeld uit op 344 euro tegen 453 euro
vorig jaar. Er wordt vooral bezuinigd op cadeaus en kleding. De onderzoekers geloven daarom dat de omzetten zullen dalen. Zij leggen een direct verband met de mindere economische omstandigheden en de onzekerheid over de financiële situatie komend jaar.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBijna een vijfde van de ondervraagden is onzeker over zijn baan en ruim eenderde verwacht een daling van het besteedbaar inkomen. Consumenten in andere Europese landen geven om dezelfde redenen voorzichtiger uit.
Voor kinderen staat Lego nog steeds nummer één op de favorietenlijst, gevolgd door Nintendo en Barbie. Volwassenen houden het op cd's en dvd's, boeken en parfum (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid