Overslaan en naar de inhoud gaan

Merk Fortis dood en merk ABN Amro helemaal terug...

Na al het financiële geweld en de losmaking van het Nederlandse inboedel van Fortis, staat opeens het merk ABN Amro er weer sterk voor.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En wat gebeurt er met het merk Fortis in Nederland?

related partner content for mobile comes here

De bedrijven worden geïntegreerd. Dus dan is het kleinere Fortis snel exit in dit land.

Het heeft vandaag een verhaal over de strijdende merken en meent dat het merk ABN Amro nog wel staat als een huis. Terwijl Fortis over is.

Reclamemaker Eugène Roorda, zegt het helder: 'Fortis is een dwangmatige en bedachte samengestelde merkidentiteit van Amev, de Direktbank, De Amersfoortse, Europeesche Verzekeringen en Stad Rotterdam Verzekeringen. Het is een verzonnen identiteit.

'Dat is duidelijk te zien aan het dwarrelende logo, waar nieuwe blokjes makkelijk aan kunnen haken, maar óók van af kunnen vallen. Alsof daar rekening mee is gehouden in de ontwerpfase!'

ABN Amro heeft volgens Roorda 'gratis Hollandse glorie' aan zich kleven. En het zou goed zijn als er meer nadruk komt op dit verleden.

'Het is onze oudste bank, een van de oudste banken ter wereld, het ruikt naar koning Willem I en zelfs een béétje naar Michiel de Ruyter.'

Minister Bos zei dit weekend: 'Voorlopig heten de banken nog Fortis en ABN Amro. Ik laat het over aan de mensen die daar straks commercieel verantwoordelijkheid voor dragen'.

Laten we een inschatting maken: Fortis Nederland wordt opgeslokt door ABN Amro, dat nu zonder enige internationele activiteiten (want verkocht aan RBS), maar wel met een sterke verzekeringspoot (Amev, Stad Rotterdam en De Amersfoortse), opnieuw kan beginnen.

Eén ding staat als een paal boven water, meldt het FD: de Rabobank profiteert van de onrust bij de concurrent. Meer dan ooit presenteert de bank zich als saai en burgerlijk, en dat werkt.

Alleen de Postbank komt nog enigszins in de buurt, maar die gaat de komende maanden over naar ING. En dat is die bank die zoveel geld verkwist aan de sponsoring van de Formule1....

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in