Overslaan en naar de inhoud gaan

McDonalds, Starbucks and the war on coffee

Op het moment dat het Starbucks niet echt voor de wind gaat, heeft McDonalds nu de strijd geopend. De komende jaren zal er zwaar worden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op het moment dat het Starbucks niet echt voor de wind gaat, heeft McDonalds nu de strijd geopend. De komende jaren zal er zwaar worden gevochten om de koffie-drinkende klant. De multinationals kropen al meer en meer naar elkaar toe, maar binnenkort zullen ze echt in elkaars vaarwater komen wanneer McDonalds een compleet aan haar formule zal toevoegen.

related partner content for mobile comes here

In 14.000 McDonalds filialen in de VS zullen de komende tijd espressomachines worden geïnstalleerd. In het zicht, zodat iedereen kan zien dat de bonen vers gemalen worden.

Bovendien, en dat is redelijk uniek voor McDonalds, kan de klant het product van begin tot eind gemaakt zien worden. Daarvoor komen er barista's in alle filialen die de zorg over de koffiecounters op zich nemen. En, oh ja, McDonalds' koffieproducten zullen 60 tot 80 cent goedkoper zijn dan die van de concurrent.

Terwijl de aandelen McDonalds in 2007 een mooie plus van 31% lieten zien, daalden de aandelen Starbucks in hetzelfde tijdsbestek met maar liefst 48%. Bij Starbucks is het daarom 'alle hens aan denk'.

Starbucks probeerde in het verleden marktaandeel bij McDonalds weg te halen, door via drive-thru's allerhande ontbijt- en lunchproducten aan te bieden naast hun koffie. Nu zien ze echter dat de rollen langzaam aan het omdraaien zijn. McDonalds komt nu achter hen aan en verwacht een miljard omzet te kunnen halen aan koffie alleen.

Hoewel er heel koeltjes wordt gereageerd op de plannen van McDonalds, is het wel degelijk onrustig in de Starbucks-top. Deze week werd dat oprichter Howard Schultz opnieuw de leiding neemt over het bedrijf. Voormalig CEO Jim Donald is daarmee exit.

Wanneer je momenteel een kijkje neemt op de , opent deze met een brief van Schultz ("Transforming Starbucks for the future") waarin hij belooft zich compleet te richten op het verbeteren van de Starbucks experience. Dit gaat vergezeld van onder andere een overzicht van veelgestelde vragen, wat in alles het beeld van crisismanagement oproept.

Hoe het gaat aflopen is maar de vraag. Deskundigen denken dat het Starbucks niet veel verlies zal opleveren, maar dat het wel zal zorgen voor een afnemende groei van de keten. Zij krijgen hierin min of meer bijval van Schultz, die al heeft aangekondigd mogelijk slecht lopende filialen te sluiten en filialen in aanbouw te heroverwegen.

Wij kunnen het hier mooi volgen op afstand, want zoals bekend heeft Starbucks in Nederland niet veel marktaandeel te verliezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in