Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing mislukkingen deel 1

Top, flop, mislukt, bijgezet op het marketingkerkhof?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de rubriek Top of Flop op deze weblog geven marketeers hun oordeel over veelal net geïntroduceerde producten: halen-ze-het-of-halen-ze-het-niet?

related partner content for mobile comes here

Maar of ze het uiteindelijk wel of niet gehaald hebben, komt nauwelijks aan de orde. Er lijkt bij bedrijven een taboe te rusten op het geven van informatie over producten die het niet gehaald hebben.

Zo'n 15 jaar geleden verscheen het boek 'Marketing Missers' met een aantal case studies over complete marketing mislukkingen, zoals Morgen margarine. Sindsdien hebben veel meer producten het niet gehaald, zoals bijvoorbeeld Sport 7, Kermit en Omo Power.

Maar er moet nog veel meer zijn. Met grote hardnekkigheid wordt immers al decennia lang beweerd dat pakweg 8 van de 10 nieuwe producten het niet haalt in de supermarkt.

Een gemiddelde supermarkt herbergt al gauw zo'n 15.000 producten. Als die het allemaal gemiddeld 15 jaar uithouden dan praat je over drie introducties per dag en daarvan zouden tenminste twee het niet halen.

Ofwel een dikke 700 marketing mislukkingen per jaar en dat alleen al in de supermarkt. OK, het gaat hier deels ook om kleinere varianten op bestaande merken maar toch, het lijkt wel heel veel.

Reden genoeg om vraagtekens te zetten bij die nooit weersproken stelling dat 8 van de 10 introducties in de supermarkt het niet halen. Maar ook reden, in ieder geval voor ondergetekenden, om dieper te duiken in het fenomeen 'marketingmislukking'.

We willen dat samen met de bezoekers van MolBlog.nl doen, samen met hen ervaringen delen, informatie uitwisselen en uiteindelijk samen leren. U zult ons de komende tijd dan ook regelmatig op Molblog.nl tegen-komen met vragen, prikkelende stellingen en rapportages over onze (en uw) bevindingen.

Onze vraag aan u: gelooft u de stelling dat 8 van de 10 introducties in de supermarkt het niet halen?

Ed van Eunen (
Frans Reichardt

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in