Marketing mislukkingen deel 1


In de rubriek Top of Flop op deze weblog geven marketeers hun oordeel over veelal net geïntroduceerde producten: halen-ze-het-of-halen-ze-het-niet?
Maar of ze het uiteindelijk wel of niet gehaald hebben, komt nauwelijks aan de orde. Er lijkt bij bedrijven een taboe te rusten op het geven van informatie over producten die het niet gehaald hebben.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSZo'n 15 jaar geleden verscheen het boek 'Marketing Missers' met een aantal case studies over complete marketing mislukkingen, zoals Morgen margarine. Sindsdien hebben veel meer producten het niet gehaald, zoals bijvoorbeeld Sport 7, Kermit en Omo Power.
Maar er moet nog veel meer zijn. Met grote hardnekkigheid wordt immers al decennia lang beweerd dat pakweg 8 van de 10 nieuwe producten het niet haalt in de supermarkt.
Een gemiddelde supermarkt herbergt al gauw zo'n 15.000 producten. Als die het allemaal gemiddeld 15 jaar uithouden dan praat je over drie introducties per dag en daarvan zouden tenminste twee het niet halen.
Ofwel een dikke 700 marketing mislukkingen per jaar en dat alleen al in de supermarkt. OK, het gaat hier deels ook om kleinere varianten op bestaande merken maar toch, het lijkt wel heel veel.
Reden genoeg om vraagtekens te zetten bij die nooit weersproken stelling dat 8 van de 10 introducties in de supermarkt het niet halen. Maar ook reden, in ieder geval voor ondergetekenden, om dieper te duiken in het fenomeen 'marketingmislukking'.
We willen dat samen met de bezoekers van MolBlog.nl doen, samen met hen ervaringen delen, informatie uitwisselen en uiteindelijk samen leren. U zult ons de komende tijd dan ook regelmatig op Molblog.nl tegen-komen met vragen, prikkelende stellingen en rapportages over onze (en uw) bevindingen.
Onze vraag aan u: gelooft u de stelling dat 8 van de 10 introducties in de supermarkt het niet halen?
Ed van Eunen ((Van Eunen Marketing)
Frans Reichardt (Holy Cow!)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid