Overslaan en naar de inhoud gaan

Li Ning ovelwint

In Bejing is er naast de reguliere medaillerace nog een Olympische wedstrijd aan de gang. En dat is de wedstrijd tussen officiële…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Want de boarding en de shirts blijven blanco tijdens de spelen. Je betaalt dus eigenlijk voor het recht op gebruik van de ringen en probeert rondom de Spelen de boel te claimen. En dat kost nóg meer geld. Ter plekke en via de media.

related partner content for mobile comes here

De niet-sponsors betalen echter niets en proberen dan via de zogenaamde ‘ambush-marketing’ de officiële sponsors te overbluffen. Natuurlijk probeert de organisatie van de Spelen dit tegen te houden. De gemiddelde Chinees kan je wel om een boodschap uitsturen. Dus werden er, voordat je met je ogen kon knipperen, 30.000 buitenreclame-uitingen geruimd. Alle bussen werden gestript van reclame. En de metro en het vliegveld werden grondig ontsmet. Want er doet niets méér pijn dan dat de ceo van sponsor Adidas – die zojuist urenlang business class-plezier heeft gehad – op de rolband wordt geconfronteerd met een uiting van Nike. Zo’n man heeft nog liever een bak accuzuur in z’n ogen.

Toch lukt het Heineken iedere keer weer. Op 500 meter afstand van de biertent van officiële sponsor Budweiser heeft de bierbrouwer midden in Bejing weer een Holland House neergezet. Avond aan avond staan daar duizenden volwassen, hoogopgeleide Nederlanders ‘Ik heb een toetoetoeter op mijn waterscooter’ mee te brullen.

Maar de absolute winnaar van de ambush-marathon is Li Ning. Li is een Chinese turner die in 1984 zes medailles won en daarna het grootste sportmerk van China oprichtte. Het logo dat dit merk voert is een soort Nike- swoosh, maar dan ‘Made in China’ zeg maar. Allereerst sloot Li-Ning een deal met CCTV 5, het Chinese live-sportkanaal. Tijdens alle uitzendingen dragen alle presentatoren en verslaggevers Lin-Ning-kleding en badges. Au! Maar het knallende klapstuk was natuurlijk ceo Li Ning zelf. Hij was degene die (in Adidas-outfit nota bene) voor het oog van 2 miljard kijkers op grote hoogte door het vogelnest zweefde en met de toorts het Olympische vuur ontstak. En daarmee dus zijn zevende medaille binnensleurde: de gouden plak voor ambush.

Ooggetuigen meldden dat de rook uit de oren van de Adidas-marketeers tot in Hongkong te zien was. De Adidas-pay-off klopt in ieder geval als een bus: ‘Impossible is nothing’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in