Koopje wordt strop
Met name artikelen met een aanbiedingsprijs zullen door de invoering van de euro worden verhoogd, vermoedt Van Raaij. Hij doelt op de mooie afgeronde prijzen als 'vijf sokken voor een tientje'. Die kunnen straks alleen maar mooi worden afgerond met 5 euro, terwijl een tientje feitelijk 4,54 euro waard is. 'Neem een biertje van drie gulden. Dat wordt straks 1,36 euro. Binnen jaar is dat natuurlijk een mooi rond bedrag van 1,50 euro', aldus Van Raaij. Zo noemt hij tal van voorbeelden.
De oneigenlijk prijsverhoging zal volgens hem vooral levensmiddelen, klein huishoudelijke
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huisapparaten, snacks en drankjes treffen. Om die prijsverhogingen geloofwaardig te maken en niet te
verbinden aan de invoering van de euro zullen ondernemers andere redenen aanvoeren, denkt Van
Raaij, zoals duurdere inkoop en de inflatiecorrectie van 2003. Daarnaast ziet de hoogleraar geen resultaat in de aanpak van ondernemers die oneigenlijke prijsverhogingen doorvoeren. Een woordvoerder van de Consumentenbond geeft Van Raaij deels gelijk. 'Het is inderdaad heel moeilijk om die oneigenlijke prijsverhogingen aan te tonen. Ik wil nog een stap verder gaan, er is eigenlijk niets tegen doen. Maar waarom wij denken dat het zo'n vaart niet zal lopen is dat er in veel sectoren een gezonde concurrentie bestaat.' De Consumentenbond gelooft dat prijzen gunstig worden beïnvloed door macro-economische voordelen voor groothandelaren en grootwinkelbedrijven. 'Als die voordelen er zijn, denken we dat die er ook zijn voor de consument. Bovendien zal een ondernemer zich wel twee keer bedenken om als eerste zijn prijzen te verhogen.' (Bron: ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid