Overslaan en naar de inhoud gaan

Is de nieuwe KLM mobile game een hoogvlieger?

Vorige week heeft KLM een mobile game gelanceerd met de naam Aviation Empire.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je zou verwachten dat deze vorm van entertainment misschien niet dicht bij de business van KLM zou passen, maar mobile gaming is één van de meest gebruikte toepassingen van de smartphone. Het is daarom interessant voor de vliegtuigmaatschappij om op deze wijze het KLM-merk onder de aandacht te brengen. De mobile game heeft als doelstelling om merkbeleving en brand loyalty te verhogen. KLM wil voor eind dit jaar 100.000 actieve gamers hebben. Opvallend is dat de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij de game alleen in de Engelse taal aanbiedt. MobileMarketing.nl vroeg diverse mobiele experts om de mobile game onder de loep de loep te nemen.

related partner content for mobile comes here

Mark de Kock (Mobylizr/ RIDE): “Ik mis een connectie tussen KLM merk gevoel en de game. Ik zie geen link tussen een desktop beleving en de mobiele game. Daarmee had ik waarschijnlijk beter begrepen (op de desktop) wat ik mobiel kan/moet doen. De game is nu te weinig toegankelijk en mist een mobiel gevoel en gebruiksgemak. Think big, start small. Leer van gebruikers en ontwikkel. Nu voelt het andersom.”

Jeroen Retrae (moblio.nl): “Naar mijn mening is de KLM er met Aviation Empire in geslaagd om het brand engagement met haar huidige klanten te vergroten. Door de hoge "verslavingsfactor" en uitgebreide speelmogelijkheden in combinatie met social en location based elementen verwacht ik dat de doelstelling van 100.000 actieve spelers dit jaar zeker wordt behaald.”

Vincent Koopmans (Mighty Mobile/ mobtzu): “Een leuk concept ! Heel erg uitgebreide gameplay, misschien iets te uitgebreid. Het duurde even voordat ik de game snapte. Ik heb de game getest op een iPhone 5 en de afmetingen van typografie en buttons zijn daar echt te klein. Het voelde een beetje als een ‘mobified’ desktop game.”

Jerry Lieveld (AppMachine): “Deze game is niet ontworpen voor mobile. Ik verwacht wel dat KLM haar download doelstelling zal bereiken maar twijfel echter over het herhaalgebruik. Hoewel het te complex is voor de mobile, casual gamer zie ik wel potentie op de iPad. Wel goed om te zien dat KLM durft te experimenteren en ik hoop dat ze dat in de toekomst meer zullen doen. Maar dan meer vanuit de mobile user gedacht.”

Jochem de Klein (Jomble Marketing Services/ Mobile Marketing Nederland) : “Op de iPhone is de gameplay best lastig, gezien het kleine scherm en de hoeveelheid knoppen, informatie etc. Heb daar best wel mee zitten klooien in het begin. Op de iPad komt de game hierdoor beter tot zijn recht. Verder vind ik dit een erg gewaagde, maar prijzenswaardige zet van KLM om meer brand engagement te realiseren. Echter vraag ik me af of de doelgroep van KLM op iets als dit zit te wachten. Het is in ieder geval geen 13 in een dozijn branded game, zoals we die al veel teveel voorbij hebben zien komen in de appstores. Ik ga ervan uit dat er in de toekomst meer social elementen in zullen worden verwerkt, zodat je bijvoorbeeld met en tegen vrienden kunt strijden. Daarnaast liggern er nog veel kansen om de game meer te integreren met de fysieke wereld. Dan zouden ze de kracht van mobile echt kunnen benutten. Tot slot vraag ik me af wat de game op lange termijn zal kosten en wat de ROI zal zijn en hoe KLM dit gaat meten.”

Sven Huberts (ISOBAR): “Aviation Empire van KLM is een mooie, rijke strategie game.
Qua UX en de gebruiksvriendelijkheid is de game met al zijn rijke features beter geschikt voor tablet devices. Het vertrekpunt om de game op smartphone te lanceren is niet ideaal: de kans is namelijk groot dat de gebruiker in verwarring achterblijft door de wirwar aan menu’s en features. Hierdoor is een duidelijkere uitleg nodig die ik nu nog mis tijdens het opstarten en spelen van de game. Wanneer KLM de complexiteit wat wegneemt en de duidelijkheid verbetert, mogen ze zeker trots zijn op het eindresultaat! Met het juiste media- en searchplan zal de game haar doelstelling ruimschoots moeten kunnen halen.”

Hans-Peter Harmsen (Oberon Interactive): “Het eerste wat me opvalt is dat ze een mobiele game promoten op een site () die niet geschikt is gemaakt voor mobiel. Dat is vreemd want het is toch echt de bedoeling dat je daar komt om dan doorgelinkt te worden naar de juiste app store. Wat in de game zelf meteen opvalt, is dat ie erg mooi gemaakt is. Veel zorg voor detail. Het is ook een heel uitgebreide game. Overigens zijn de lettertjes op een iPhone zo klein dat de game voor mensen boven de 40 niet te spelen is. Door op de iPad, dat gaat beter. Al duurt het even voordat duidelijk is hoe alles werkt. De branding komt vooral uit de geschiedenis van KLM die verteld wordt aan de hand van je 'achievements'. Dat werkt. Is een beproefd concept. Hebben wij zelf (12 jaar geleden) ooit voor Valliant (ook ouder dan 100 jaar) gedaan en gepitched bij Ford en Peugeot. Terug naar het spel. Zoals gezegd is er veel zorg aan besteed. Ik vraag me af of dat niet een beetje te veel zorg is. Is deze extra investering nodig om de branding-doelstellingen te halen? Ik ben benieuwd of het boeiend blijft of dat het vooral meer van hetzelfde is. Meer luchthavens, meer vliegtuigen maar verder hetzelfde. “

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in