Een nieuwe heilige graal?
Uitgevers en internetserviceproviders als Guardian, Amazon, Tiscali en Channel 4 gebruiken behavioral targeting om meer inkomsten te halen uit hun gebruikersbasis, of om een premium te rechtvaardigen voor advertenties in bepaalde secties. Grote merkfabrikanten als General Motors gebruiken het om te tracken wie naar bepaalde advertenties kijken en de communicatie met deze gebruikers scherper te targeten.
Volgens deskundigen begrijpen veel marketeers niet dat er twee aanpakken zijn bij behavorial targeting. De ene aanpak is zeer nauw gekoppeld aan websiteoptimalisering en tracking van de user journey. Deze techniek is reactief en wordt gebruikt op het niveau van de afzonderlijke website, bijvoorbeeld om gebruikers te benaderen die hun online winkelwagen prematuur verlaten. De praktijk wijst uit dat deze mensen vaak toch nog hun aankoopproces afronden als je ze een e-mail stuurt, bijvoorbeeld met een kortingsaanbod of een andere incentive.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe andere aanpak is behavioral targeting in moderne zin: via trackingcookies worden op grote aantallen websites bergen gedragsinformatie verzameld over individuele in-ternetgebruikers. Op basis daarvan worden ze met gerichte online advertenties bediend.
Nieuw? Nou nee. Twintig jaar geleden deden lifestyledatabasebedrijven als NLD en Claritas al hetzelfde. Het enige verschil is dat de analyses - en de mogelijke respons van marketeers - nu in real time kunnen plaatsvinden. En tien jaar geleden al ontwikkelde DoubleClick de Boomerang-tool, ook al een vorm van behavioral targeting.
AdLink-baas Andy Mitchell: ‘Het succes van behavioral targeting gaat niet over technische capaciteiten van de tool. Het gaat simpelweg over de mogelijkheid om te zien.’ Dáár draait het dan ook om bij behavioral-targetingtools, zoals Wunderloop. Ze zijn alleen echt effectief bij een zeer groot bereik en een zeer grote ‘mogelijkheid om te zien’, in de orde van honderdduizenden of miljoenen unieke gebruikers.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid