Overslaan en naar de inhoud gaan

Een nieuwe heilige graal?

Behavioral targeting lijkt de nieuwe heilige graal van online advertising. Maar: hoe nieuw?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uitgevers en internetserviceproviders als Guardian, Amazon, Tiscali en Channel 4 gebruiken behavioral targeting om meer inkomsten te halen uit hun gebruikersbasis, of om een premium te rechtvaardigen voor advertenties in bepaalde secties. Grote merkfabrikanten als General Motors gebruiken het om te tracken wie naar bepaalde advertenties kijken en de communicatie met deze gebruikers scherper te targeten.

related partner content for mobile comes here

Volgens deskundigen begrijpen veel marketeers niet dat er twee aanpakken zijn bij behavorial targeting. De ene aanpak is zeer nauw gekoppeld aan websiteoptimalisering en tracking van de user journey. Deze techniek is reactief en wordt gebruikt op het niveau van de afzonderlijke website, bijvoorbeeld om gebruikers te benaderen die hun online winkelwagen prematuur verlaten. De praktijk wijst uit dat deze mensen vaak toch nog hun aankoopproces afronden als je ze een e-mail stuurt, bijvoorbeeld met een kortingsaanbod of een andere incentive.

De andere aanpak is behavioral targeting in moderne zin: via trackingcookies worden op grote aantallen websites bergen gedragsinformatie verzameld over individuele in-ternetgebruikers. Op basis daarvan worden ze met gerichte online advertenties bediend.

Nieuw? Nou nee. Twintig jaar geleden deden lifestyledatabasebedrijven als NLD en Claritas al hetzelfde. Het enige verschil is dat de analyses - en de mogelijke respons van marketeers - nu in real time kunnen plaatsvinden. En tien jaar geleden al ontwikkelde DoubleClick de Boomerang-tool, ook al een vorm van behavioral targeting.

AdLink-baas Andy Mitchell: ‘Het succes van behavioral targeting gaat niet over technische capaciteiten van de tool. Het gaat simpelweg over de mogelijkheid om te zien.’ Dáár draait het dan ook om bij behavioral-targetingtools, zoals Wunderloop. Ze zijn alleen echt effectief bij een zeer groot bereik en een zeer grote ‘mogelijkheid om te zien’, in de orde van honderdduizenden of miljoenen unieke gebruikers.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in