Overslaan en naar de inhoud gaan

Een goede visual heeft toegevoegde waarde. 5 ijzersterke voorbeelden

Om de infobrei te ordenen, zijn visuals een prima middel. Maar niet elk beeld is een krachtige visual.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De journalistieke wereld is veranderd in een informatie-tsunami. Om de infobrei te ordenen zijn visuals een prima middel. Tot zover de ouwe koek. Niet voor niks is Pinterest een succes en zit je zelf op Facebook of Instagram.

related partner content for mobile comes here

De ene visual is de andere niet

Een goede visual heeft toegevoegde waarde. De foto zet aan tot denken. Dat kan gerealiseerd worden doordat een moderne techniek is toegepast of doordat goed is nagedacht over de boodschap (of natuurlijk een combinatie). Deze blogpost zet een aantal inspirerende voorbeelden op een rij.

Beeld en boodschap
Dit voorbeeld is afkomstig van . In zijn betoog op YouTube toont hij 2 foto’s van uithuwelijking, een tamelijk algemeen beeld en een foto door een prijswinnende fotograaf (onder).

Het beeld onder roept vragen op en zet je aan het denken. Zijn dit kinderen, of vrouwen die eigenlijk nooit kind zijn geweest? Et cetera. Oftewel, beeld 1 is een ‘plaatje’, beeld 2 is daarentegen een foto met een boodschap. Het voegt extra informatie toe aan het verhaal.

Analoog empowered beeldkracht
Met behulp van analoge bewerking kan beeld in één keer de spijker op z’n kop slaan. Het onderstaande vakwerk door  toont een door de versnipperaar gehaalde coverfoto voor een interview, waarvoor achteraf toch toestemming is gegeven. De foto is versnipperd om vervolgens weer in de juiste volgorde op een wit vel te leggen en te fotograferen. Creatief, doordacht en toepasselijk.

Virtuality
Hoe breng je een virtueel character tot leven? mocht het doen voor Assassin’s Creed van Ubisoft. Dat betekent research doen naar de juiste sfeer, toon, combinatie. Wie goed kijkt herkent op de achtergrond een bewerkt Scheepvaartmuseum.

(Zie behind the scenes video: .)

Video
Social service Vine met snackable vids zijn populair omdat het aansluit bij de tijdgeest. Weinig tijd, dus liever een clip dan een lap tekst. Maar, als Vine een succes op smartphones is waarom dan niet op tv? Dat is precies wat Dunkin’ Donuts dacht. Zij gebruikten hun Vine als tv-spot.

Smartphone-kiekjes
Een kiekje maken met een smartphone lukt de meeste wel, maar dat maakt je nog geen respectabel fotograaf. Dat vereist creativiteit en conceptuele vaardigheden. Een iPhone met camera maakt je nog geen .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in