
Toegankelijke merken staan open voor de reactie, mening en bijdrage van klanten. Ze hebben oog voor de werkelijke behoefte van de consument en dit zie je terug in hun producten. Soms worden klanten zelfs als partner in het proces betrokken. De grote winnaars in het onderzoek staan volgens de onderzoekers dichterbij het publiek en leveren de consument kennelijk waar hij behoefte aan heeft.
De onderzoekers bekeken zowel Nederlandse als internationale merken. In bijna alle onderzochte categorieën, waaronder supermarkten, banken en electronica, blijken de merken die als zeer toegankelijk gepercipieerd worden, ook het aantrekkelijkst én het meest innovatief gevonden te worden.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSOnline Advertising Consultant (NL)
VONQOnline communicatieadviseur
Nationale Ombudsman‘Dit inzicht sluit precies aan bij het huidige leefklimaat van kritische consumenten. Als je als merk de afstand tot je omgeving niet verkleint, val je buiten de boot. Dominante en gesloten merken zijn uit de tijd’, aldus Martijn Pater, partner bij Fronteer Strategy. ‘Je ziet dat Douwe Egberts dit goed doet met bijvoorbeeld de burendag. Rabobank heeft het als Boerenbank natuurlijk van oudsher in zich, maar weet slim op dat imago voort te borduren.’
Binnen een aantal categorieën is het verschil tussen merken opvallend groot. Zo laten Douwe Egberts, Albert Heijn, Rabobank en KPN in hun sectoren de concurrentie ver achter zich.
Bij alcoholische dranken en kruidenierswaren zijn de verschillen opmerkelijk genoeg een stuk kleiner. Heineken en Grolsch scoren op een vergelijkbaar, maar middelmatig niveau; Jupiler presteert nog minder.
In de electronicasector lijkt Nokia zowel Samsung als Apple af te troeven, al zijn de verschillen klein.
De onderzoekers ondervroegen 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee