Overslaan en naar de inhoud gaan

Douwe Egberts, Albert Heijn en Rabobank zijn meest toegankelijke merken

Marktonderzoekbureau Ruigrok/NetPanel onderzocht samen met strategisch adviesbureau Fronteer Strategy de 'toegankelijkheid' van 21 merken.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toegankelijke merken staan open voor de reactie, mening en bijdrage van klanten. Ze hebben oog voor de werkelijke behoefte van de consument en dit zie je terug in hun producten. Soms worden klanten zelfs als partner in het proces betrokken. De grote winnaars in het onderzoek staan volgens de onderzoekers dichterbij het publiek en leveren de consument kennelijk waar hij behoefte aan heeft.

De onderzoekers bekeken zowel Nederlandse als internationale merken. In bijna alle onderzochte categorieën, waaronder supermarkten, banken en electronica, blijken de merken die als zeer toegankelijk gepercipieerd worden, ook het aantrekkelijkst én het meest innovatief gevonden te worden.

‘Dit inzicht sluit precies aan bij het huidige leefklimaat van kritische consumenten. Als je als merk de afstand tot je omgeving niet verkleint, val je buiten de boot. Dominante en gesloten merken zijn uit de tijd’, aldus Martijn Pater, partner bij Fronteer Strategy. ‘Je ziet dat Douwe Egberts dit goed doet met bijvoorbeeld de burendag. Rabobank heeft het als Boerenbank natuurlijk van oudsher in zich, maar weet slim op dat imago voort te borduren.’

Binnen een aantal categorieën is het verschil tussen merken opvallend groot. Zo laten Douwe Egberts, Albert Heijn, Rabobank en KPN in hun sectoren de concurrentie ver achter zich.

Bij alcoholische dranken en kruidenierswaren zijn de verschillen opmerkelijk genoeg een stuk kleiner. Heineken en Grolsch scoren op een vergelijkbaar, maar middelmatig niveau; Jupiler presteert nog minder.

In de electronicasector lijkt Nokia zowel Samsung als Apple af te troeven, al zijn de verschillen klein.

De onderzoekers ondervroegen 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in