DMSA niet blij met Europees voorstel opt-in
Vorige week heeft het Europees Parlement gestemd over het ‘privacy’rapport van de commissie Capatto. Voor ongevraagde reclame via sms wordt voorgesteld om voor de hele EU een opt-in te laten gelden. De DMSA betreurt dit, omdat hiermee voor de toekomst de mogelijkheid voor opt-out wordt uitgesloten. Een belangrijke reden waarom de commissie hiervoor lijkt te hebben gekozen is volgens de DMSA dat het medium als te indringend wordt ervaren. In hetzelfde rapport staan ook adviezen voor e-mail en cookies. Wat e-mail betreft moet ieder land voor zich kiezen of het opt-in of opt-out wil, vindt de commissie. De DMSA is op zich verheugd over dit gedeelte van het resultaat van de stemming. ‘Veelal zijn argumenten voor opt-in regelingen voornamelijk gebaseerd op 'het bestrijden van spam'. Maar de DMSA heeft al verscheidene malen te kennen gegeven dat alleen een opt-in of opt-out regeling hiertoe geen oplossing biedt.’ Wat de cookies betreft zegt de commissie Capatto dat de internetter zelf mag bepalen hoe hij met zijn cookies omgaat. In een eerder voorstel zou de internetter per cookie aan moeten geven of hij er al dan niet van gecharmeerd is. Volgende maand stemt het Europees Parlement over een gewijzigde versie van het voorstel.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid