Overslaan en naar de inhoud gaan

Dick Molman: ‘Uitgeven van tijdschriften kleinschaliger’

‘Ik vraag me af of tijdschriftenuitgeverijen in de omvang zoals we ze kenden, bestaansrecht houden. Misschien moet het uitgeven van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Molman (59) treedt eind dit jaar terug, maar heeft het bedrijf al verlaten. In Adformatie blikt hij terug op de jaren dat hij er ceo was, spreekt hij zich uit over de recente reorganisatie bij Sanoma in Nederland en de deal met SBS. ‘Tijdschriften zullen op een andere manier uitgegeven worden en andere verdienmodellen krijgen’, zegt Molman over de ontwikkelingen in de tijdschriftenmarkt.

Op de vraag of Sanoma zijn recente strategische heroriëntatie net zo rigoureus had ingezet als het niet in de problemen was gekomen door de dure aankoop van SBS, meldt hij: ‘Alle maatregelen bij de tijdschriften zijn nodig om reden van de eigen performance. Achterblijvende omzetten en de blijvende structurele druk op de volumes dwingen tot maatregelen om ook in de toekomst een financieel gezond bedrijf te blijven.’

Ontslagen
De (ex-)topman zegt verder niet te willen spreken over ontslagen bij Sanoma Nederland, waar 500 mensen moeten vertrekken. ‘Ik protesteer even tegen het woord ontslagen, al sluit ik ze niet uit. Wat we recent hebben aangekondigd is dat het bedrijf over twee jaar waarschijnlijk 500 mensen kleiner is aan de printkant. Als gevolg van titels die verkocht gaan worden — er zijn dus mensen die meegaan met die titels, die zijn niet ontslagen, maar volgen het werk.’

related partner content for mobile comes here

Molman wil verder kwijt dat hij tevreden is over de ‘substantiële positie’ die Sanoma heeft opgebouwd als het gaat om ‘digital’. ‘Het wrange is alleen dat we dat doen met merken die niets te maken hebben met de tijdschriftenmerken. We zijn er dus niet in geslaagd om, althans met enige substantie, tijdschriftmerken naar het mediumtype digitaal te brengen.’

Lees het hele interview vandaag in Adformatie week 50.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in