Consumenten geven meer uit aan digitale media
De uitgaven aan digitale entertainment/media-formaten en platformen, waaronder internettoegang, namen in 2009 24 procent van de totale industrieomzet voor hun rekening, een stijging van drie procent in vergelijking met het jaar daarvoor. De uitgaven aan internettoegang zijn verantwoordelijk voor de helft van deze omzet.
Als je de kosten voor internettoegang niet meetelt, zijn de ‘digitale’ uitgaven in 2009 gestegen met 10 procent. Dit is minder dan in bijvoorbeeld 2005, toen de stijging 50 procent bedroeg. Het is weliswaar een stuk minder nu, maar nog altijd meer dat het uitgavenpatroon ten aanzien van niet-digitale entertainment/media. Vorig jaar daalde dat met 6,4 procent.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaPwC verwacht hierin een verdere daling voor 2010, terwijl digitale uitgaven dit jaar een klein beetje zullen stijgen. De verwachting is dat beide in 2011 weer een bescheiden groei zullen laten zien. In 2014 zullen de uitgaven aan digitale entertainment/media groeien tot een derde van de gehele markt.
PwC geeft het advies de ‘offline’ omzetten niet te vergeten, deze zijn nog altijd significant groter en zullen dat de komende vijf jaar ook blijven. Digitaal en online laten weliswaar de sterkste groei zien, maar het merendeel van de omzet zit nog in offline. Zie online/digitaal daarom als extra en niet als concurrent van de offline omzet, aldus PwC.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid