Overslaan en naar de inhoud gaan

​​​​​​​Conducteur Henry Sanches vervangt Bartho Boer als directeur Communicatie NS

NS doet aan een wissel van functies voor een dag. Boer op de trein, Sanches vergaderend.
Bartho Boer en zijn plaatsvervanger voor een dag Henry Sanches
Bartho Boer, vooraan
Bartho Boer en zijn plaatsvervanger voor een dag Henry Sanches
Bartho Boer, vooraan

Zo’n directeur Communicatie als Bartho Boer, die kun je een trein insturen, zegt Henry Sanches, hoofdconducteur bij de Nederlandse Spoorwegen, geruststellend. Boer bleek servicegericht, vriendelijk en wist zelfs complimentjes te vangen van reizigers.

related partner content for mobile comes here

Sanches nam de communicatiedirecteur op 28 december een dag mee om te laten zien hoe het dagelijkse leven en werk er van een conducteur uitziet. Het betrof een baanwissel, want in ruil nam de hoofdconducteur afgelopen woensdag de plaats in van Boer als Directeur Communicatie van de NS. We vroegen hem naar zijn ervaringen.

Is dat nou echt zo’n luizenbaantje, communicatiedirecteur zijn bij de NS? ​​​​​​​

HS: 'Haha, dat zou je denken hè, maar dat is me behoorlijk tegengevallen. Als conducteur hadden we natuurlijk wel een beeld van wat er op het hoofdkantoor gebeurt, maar eerlijk gezegd, ze werken er denk ik net zo hard als wij in de trein.  Dat is best pittig allemaal'

Wat vind je er zo pittig aan?

‘Het ene overleg volgt op het andere, met heel verschillende onderwerpen, dat is enorm intensief. Ik vond het leuk om te zien met hoeveel energie dat gebeurt, ook bij de andere collega’s op communicatie. Het werkt heel motiverend als je ziet dat in zo’n bedrijf mensen met zoveel enthousiasme werken op plekken waar je normaal niet komt. ’

Wat heb je gedaan?

HS: ‘Ik heb twee overleggen meegemaakt, waarvan een bootcamp waarin er wordt gebrainstormd hoe zaken anders kunnen. Daar zag je dat we allemaal in de NS met bepaalde vooroordelen te maken hebben. Over collega’s en afdelingen, en ook over reizigers. Een van de vragen was hoe je die reizigers open tegemoet treedt, zonder vooroordelen. Die heb je ongemerkt toch, bijvoorbeeld als je iemand ziet en denkt: die zal vast geen 1e-klas-kaartje hebben gekocht. In zo’n overleg heb je het er dan over hoe je mensen met open vizier tegemoet kunt treden.'

Jij kent de werkvloer. Wat heb je met jouw ervaring kunnen inbrengen?

HS: ‘Op de werkvloer denken mensen snel dat ze niet gezien worden door het hoofdkantoor en te weinig aandacht krijgen. Als je daar dan rondloopt zie je hoeveel er wordt gedaan en dat je die aandacht niet altijd kan verwachten. Aan de andere kant heb ik duidelijk kunnen maken hoe we ondersteund willen worden, bijvoorbeeld met informatie bij calamiteiten. Als we de reiziger al maar voor een deel kunnen vertellen wat er aan de hand is, scheelt dat enorm.  Maar goed, je ziet dan ook dat het niet zo eenvoudig is. De NS is ook afhankelijk van derden.’

Hoe kijk je nu tegen het communicatiewerk aan. Zou je dat zelf willen doen?

HS: ‘Ik heb het nu een dagje kunnen laten bezinken, maar ik ben er erg enthousiast over. Ik zou dat best willen doen. Communicatie laat de medewerkers veel aan het woord en betrekt ze, dat vind ik erg goed. Ze werken echt met oog voor eigen mensen, maar vooral voor de reiziger, die staat op 1, net zoals bij ons. Er is in wezen geen verschil, het is goed dat te hebben ervaren.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in