Campagne voor meer bèta’s hbo faalt
Dat meldt de Volkskrant. Doel van de campagne was 15 procent meer afgestudeerden in de bèta-opleidingen realiseren dan in peiljaar 2000. Maar de campagne die sinds 2004 al 12 miljoen euro heeft gekost, is mislukt. Voorzitter van het platform Arie Kraaijeveld tegenover het dagblad: “Laat ik het zo zeggen: de hogescholen moeten nog een afgrijselijke eindsprint trekken om de doelen voor 2010 te halen.”
Kraaijeveld noemt de toestand op de hogescholen ‘zorgelijk’ en vindt dat ze niet actief genoeg zijn. Hij denkt dat het grotendeels een geldkwestie is. Bèta-opleidingen zijn duur, en de extra middelen die de scholen voor zulke studenten krijgen, zijn niet toereikend. Op universiteiten is het heel gewoon dat dure opleidingen met veel laboratoria feitelijk worden ‘gesubsidieerd’ door goedkope als economie en rechten. Volgens Kraaijeveld gebeurt dat bij de meeste hogescholen niet of nauwelijks.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisNiet alle hogescholen doen het overigens slecht. Die van Amsterdam en die van Arnhem en Nijmegen bijvoorbeeld: prima gedaan, volgens Kraaijeveld. Maar Fontys, nota bene in de techniekstad Eindhoven, of InHolland met vestigingen in veel steden in de Randstad: niets gepresteerd. “Het is toch te gek dat Geert Dales van InHolland me onlangs vertelde dat hij weer drie techniekopleidingen heeft gesloten. Waarom, vroeg ik. Omdat er niet genoeg studenten op afkomen, zei hij. Maar daarvoor moet hij zorgen, meer studenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid