Overslaan en naar de inhoud gaan

BVA tegen reclameverbod alcohol

Adverteerdersbond BVA is ontstemd over de passage in het regeerakkoord over het verbieden van alcoholreclame voor 9 uur ’s avonds op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bond benadrukt dat de huidige 25%-regeling (waarbij rekening wordt gehouden met de leeftijd van het kijk- en luisterpubliek) effectief is gebleken. Het heeft er alle schijn van dat de drang tot stoere maatregelen gewonnen heeft van een eerlijke en afgewogen beoordeling van goed nagekomen brancheafspraken, zo verklaart de bond.

related partner content for mobile comes here

BVA-directeur Helen Faasse zegt in een verklaring: ‘Een hecht doortimmerde onderbouwing voor een dergelijke ingrijpende maatregel ontbreekt volledig: een directe relatie tussen reclame en misbruik van alcohol is immers niet aanwezig.’

Volgens haar bestaat wel al tijden ‘een zeer goed functionerende zelfregulering’ van de alcoholbranche. ‘De huidige regeling is dat geen alcoholreclame wordt uitgezonden ‒ op welk tijdstip van de dag dan ook ‒ als meer dan 25 procent van het publiek jonger dan 18 jaar is. Dit is een effectieve vorm van zelfregulering die ondersteuning verdient, niet een generiek tijdslot.’

De ‘drang tot stoere maatregelen’ vindt BVA ‘zeer zorgelijk’. Faasse: ‘Ingrijpen in de vrijheid van commerciële communicatie is een zeer zwaar instrument, zeer zeker als afspraken in het kader van zelfregulering goed worden nageleefd en aan de ingreep geen goed onderbouwde rechtvaardiging vooraf gaat.’

Zie ook .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in