BVA tegen reclameverbod alcohol


De bond benadrukt dat de huidige 25%-regeling (waarbij rekening wordt gehouden met de leeftijd van het kijk- en luisterpubliek) effectief is gebleken. Het heeft er alle schijn van dat de drang tot stoere maatregelen gewonnen heeft van een eerlijke en afgewogen beoordeling van goed nagekomen brancheafspraken, zo verklaart de bond.
BVA-directeur Helen Faasse zegt in een verklaring: ‘Een hecht doortimmerde onderbouwing voor een dergelijke ingrijpende maatregel ontbreekt volledig: een directe relatie tussen reclame en misbruik van alcohol is immers niet aanwezig.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens haar bestaat wel al tijden ‘een zeer goed functionerende zelfregulering’ van de alcoholbranche. ‘De huidige regeling is dat geen alcoholreclame wordt uitgezonden ‒ op welk tijdstip van de dag dan ook ‒ als meer dan 25 procent van het publiek jonger dan 18 jaar is. Dit is een effectieve vorm van zelfregulering die ondersteuning verdient, niet een generiek tijdslot.’
De ‘drang tot stoere maatregelen’ vindt BVA ‘zeer zorgelijk’. Faasse: ‘Ingrijpen in de vrijheid van commerciële communicatie is een zeer zwaar instrument, zeer zeker als afspraken in het kader van zelfregulering goed worden nageleefd en aan de ingreep geen goed onderbouwde rechtvaardiging vooraf gaat.’
Zie ook Adfoblog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid