Overslaan en naar de inhoud gaan

Branded apps nauwelijks gebruikt

Slechts 15 procent van de branded apps genereren een maandelijks bereik van 1 procent of meer onder de smartphone doelgroep.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

85 procent van de branded apps wordt dus niet of nauwelijks gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo, dat in mei 2012 bij ruim 1.200 consumenten een applicatie heeft geïnstalleerd op de smartphone en tablet om het werkelijke gedrag uit te lezen.

related partner content for mobile comes here

Uit een eerder publicatie dit jaar van Richard Otto van MobileMarketing.nl bleek dat 48 procent van de top-500 adverteerders een mobiele applicatie heeft ontwikkeld.

Smartphonegebruikers spenderen gemiddeld 42 minuten per dag aan online activiteiten op de smartphone via mobiele applicaties en websites. Van deze tijd gaat 95 procent naar applicaties en slechts 5 procent naar websites. Het introduceren van een app lijkt voor elk merk dan ook van grote toegevoegde waarde. Maar dat blijkt niet zo te zijn, want 85 procent van de branded apps wordt namelijk bijna nooit gebruikt.

Remy Bleijendaal, Digital Consultant bij TNS Nipo constateert dat veel bedrijven een applicatie ontwikkelen die vanuit technologisch oogpunt wordt bedacht en niet vanuit de behoeften van de consument. ‘Die branded apps mogen dan wellicht technisch prima werken, maar zijn naar mijn mening simpelweg niet goed genoeg, omdat ze niks toevoegen aan het leven van de consument.’

Uit het onderzoek blijkt overigens dat tablets veel minder intensief worden gebruikt dan smartphones. Per dag wordt er 22 minuten geïnternet op de tablet tegenover 42 minuten op de smartphone.

Het gebruikspatroon ziet er ook heel anders uit. Naar verhouding werd er in mei meer tijd besteed aan gaming op de tablet (40 pct van de online tijdsbesteding) dan op de smartphone (25 pct).

Daarnaast blijkt het multimediagebruik zeer laag te zijn. Slechts 5 procent van die 22 minuten gaat de gebruiker naar sites of applicaties als YouTube, Uitzending Gemist en RTLXL.

Een deel van de resultaten is gevisualiseerd in een .

Het complete rapport is te bestellen bij .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in