Overslaan en naar de inhoud gaan

Agile marketing: werkwijze voor de nieuwe marketeer

Geen lange jaarplannen, maar doelstellingen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In juni 2012 werd het in San Francisco gepubliceerd. Dit manifesto is nu de basis voor de werkwijze van agile marketing. Geen grote jaarplannen, lange projecten, maar snel reageren en interacteren met klanten.

related partner content for mobile comes here

Op deze wijze werken succesvolle online marketing organisaties als Booking.com, eBay, Coolblue en Bol.com. September is voor veel marketingmanagers weer de tijd dat ze hun marketingplannen en budgetten voor 2015 moeten aanleveren. Om in de zomer de plannen aan te leveren voor december volgend jaar, is voor de agile marketeer te rigide. Wel doelstellingen en budget voor volgend jaar, maar geen gedetailleerde marketingplannen.

Voor agile marketing zijn er drie belangrijke uitgangspunten voor succes:

1. Snelheid & flexibiliteit

2. Kennis & engagement met klanten

3. Meetbare resultaten

Agile marketing werkt continue in resultaatgerichte sprints. Je kan hier de Agile Marketing Radar voor gebruiken. Een instrument dat houvast geeft in het maken van keuzes en optimaliseren van online resultaten.  Het werken in korte resultaat gerichte sprints zijn de sleutel tot succes. Het gaat om de mentaliteit: het iedere dag een klein beetje beter doen om de doelstellingen te behalen. Typische diensten voor agile marketing zijn zoekmachine marketing, social marketing, CRM e-mail, display advertising en natuurlijk analytics om de salesfunnnels te optimaliseren.

Steeds meer marketeers ervaren dat online marketing zich in een razend tempo ontwikkelt. Niet alleen verschuiven de touchpoints naar nieuwe devices en platformen. Maar klanten reageren ook steeds anders op marketingprikkels. Daarom wordt data steeds meer de brandstof voor de moderne marketeer. Iedere dag leren van klantgedrag om het volgende dag een beetje beter te doen. Dat is het principe van agile marketing. 

Dus overtuig niet op mooie plannen en planningen, maar op concrete doelstellingen en agile werkwijze.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in