Aantal marketingvrouwen in top neemt nog niet toe
Naarmate de functiezwaarte toeneemt, neemt het aantal vrouwen in marketingfuncties drastisch af in vergelijking met hun mannelijke collega’s.
Uit de cijfers van Hay Group blijkt dat parttime werken gemeengoed is geworden, ook op de hogere functieniveaus binnen marketing. Over de hele linie werkt een kwart van de mannelijke en vrouwelijke medewerkers in parttime dienstverband.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaMarketingjobs worden iets slechter betaald dan banen in de algemene markt, al gaat het om slechts twee tot drie procent. Het verschil doet zich voor in zowel het vaste als variabele salaris. Dat de mannen en vrouwen in marketingberoepen zijn gemiddeld drie tot vier jaar jonger dan in de algemene markt, is een verklaring voor het beloningsverschil. Dat leeftijdsverschil komt ook terug in het vergelijken van de vaste salarissen van mannen en vrouwen in marketingberoepen. Het vaste salaris van vrouwen in marketingfuncties ligt gemiddeld drie à vier procent lager dan het vaste salaris van mannen in marketingfuncties over de jaren heen, maar de marketingvrouw is gemiddeld ook vier jaar jonger dan haar mannelijke collega.
Uit de Hay Group-analyse blijkt dat het leeftijdsverschil tussen mannelijke en vrouwelijke marketeers groeit naar mate het functieniveau stijgt, het verschil is zeven jaar.
Voor het gehele onderzoek, zie Tijdschrift voor Marketing nummer 3 en alle grafieken. In dit nummer staat ook de nieuwste Top100 Marketingvrouwen, een lijst met de beste marketingvrouwen van Nederland.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid