1 op 3 Nederlanders multiscreen-gebruiker
Een op de drie Nederlanders (34 procent) is een zogenaamde Multiscreen User. Dit betekent dat deze groep regelmatig gebruik maakt van zowel televisie, internet via de pc/laptop en internet via de mobiele telefoon. En van deze groep gebruikt bijna de helft ook een gameconsole. De pc/laptop kan van deze schermen het minst gemist worden door de consument. Dit blijkt uit een onderzoek van Microsoft Advertising en twist (de digitale tak van mediabureau Kobalt), uitgevoerd door MeMo2, onder ruim 1500 respondenten.
De steekproef vormt een representatief beeld van de Nederlandse internetpopulatie in de leeftijd van 16 tot 65 jaar.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet profiel van de zogenaamde multiscreen-gebruiker is meer divers dan wordt gedacht. Ze zijn verdeeld over meerdere leeftijden. De 25-34 jarigen lopen wel voorop in het gebruik van meerdere ‘schermen’. Ook blijkt dat de multiscreen-gebruiker significant vaker man is en hoog opgeleid. Voor de hele groep geldt dat het actieve mediagebruikers zijn. Zij benutten de mogelijkheden van de verschillende schermen meer en beter dan de gemiddelde Nederlander. Behalve de ingeburgerde taken als e-mailen en zoeken, wordt er door deze groep meer getwitterd, online gekocht, gemiste televisieprogramma’s bekeken en op blogs gereageerd. De tijd die aan het internet op de mobiele telefoon, pc/laptop of gameconsole wordt besteed gaat vooral ten koste van het kijken naar televisie.
De mobiele telefoon en laptop hebben voornamelijk een functionele rol (respectievelijk 82 procent en 91 procent). De televisie en gameconsole worden meer geassocieerd met ontspanning en vermaak; respectievelijk 86 procent en 92 procent.
De dagelijkse activiteit per apparaat verschilt nogal. De mobiele telefoon wordt primair gebruikt om snel informatie op te zoeken, zoals openingstijden van winkels en reisinformatie. Voor deze taken vervangt de mobiele telefoon in veel gevallen de computer. Dit geldt voor meer dan driekwart van de Nederlanders (78 procent). De pc/laptop wordt van alle schermen op dit moment voor het grootste aantal verschillende activiteiten gebruikt. Het bekijken van video’s blijkt het minst gebonden aan een scherm. Bijna de helft van de ondervraagden (46 procent) gebruikt daar de pc/laptop voor. Ook op de mobiele telefoon worden uitzendingen teruggekeken: dit geldt voor 19 procent van de jongeren en 15 procent van de ouderen.
Mobiel onmisbaar
Voor alle leeftijdsgroepen geldt dat de pc/laptop het scherm is dat het minst gemist kan worden door de consument. Voor de jongere doelgroep is de mobiele telefoon onmisbaar en deze groep blijkt totaal niet gehecht aan televisie. Voor maar liefst 96 procent van de jongeren (16-24 jaar) kan de televisie de deur uit. Voor die groep zijn er genoeg alternatieven. Zij kijken dan ook het meest uitgesteld via andere schermen.
De multiscreen-consument is dus een feit. Uit het onderzoek blijkt echter dat er nog een behoorlijk gat is tussen de behoefte van de consument en de realiteit.
Rachel Parratt, marketing manager bij Microsoft Advertising: ‘Multiscreen-consumenten vinden het vanzelfsprekend dat alles op elk moment via elk kanaal beschikbaar is; via het scherm dat op dat moment het meest geschikt is voor hun doel. Ruim een derde van de respondenten geeft zelfs aan dat hij of zij een positiever indruk krijgt van de afzender wanneer deze content via verschillende schermen beschikbaar stelt. In de praktijk komt dit echter nauwelijks voor vindt de multiscreen-consument. Dit biedt dus volop kansen voor adverteerders.’
Voor de onderzoekers is duidelijk geworden dat adverteerders rekening moeten houden met meerdere ‘schermen’ voor het voeren van succesvolle campagnes. Daarbij geldt nadrukkelijk dat elk ‘scherm’ zijn eigen karakter heeft.
Het complete onderzoek is te vinden op www.digitalemediawijzer.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid