Overslaan en naar de inhoud gaan

Woonmerken in 2023: Effectief omgaan met transformaties

Ontdek hoe Nederlanders omgaan met de veranderingen bij het kopen van meubels en hoe woonmerken hierop kunnen inspelen!
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
woonmerken
woonmerken

Voorafgaand aan de Oktober Woonmaand gaan we dieper in op de interesse in woninginrichting. Het is evident dat deze interesse onder Nederlandse consumenten onverminderd hoog blijft: maar liefst 94% van de 18-65-jarigen toont belangstelling hiervoor. Tegelijkertijd is bekend dat bij economische onzekerheid duurdere items zoals meubels minder snel worden aangeschaft. Hoe gaan Nederlanders om met deze uitdagende omstandigheden als het gaat om het aanschaffen van nieuwe meubels? En hoe kunnen woonmerken hier op een doeltreffende manier op inspelen? Deze vraagstukken worden behandeld in het recentste onderzoek naar wonen. We analyseren hoe consumenten navigeren door deze wisselende situaties en hoe merken kunnen voldoen aan de behoeften van hun publiek. Ontdek strategieën om succesvol te opereren in een veranderende markt en om een sterke band te smeden met je doelgroep, zelfs in onzekere tijden in dit artikel van Grow.

interesse in woninginrichting

Helft van Nederlanders is afwachtend bij aankoop

Wanneer de economie verandert, worden duurdere spullen die we voor de lange termijn kopen minder snel aangeschaft (bron: CBS/ RTL Nieuws). Dit zien we ook terug in de resultaten van het recente woononderzoek: een gebrek aan geld wordt steeds vaker genoemd als issue bij het kopen van woonaccessoires en meubels. Waar vorig jaar nog een derde (33%) aangaf hier tegenaan te lopen, is dit in februari 2023 opgelopen tot 39%. Ruim tweederde van de ondervraagden is kritisch op de prijs van woonaccessoires en meubels. Door de grote prijsstijgingen geeft de helft van de Nederlanders zelfs aan te wachten met het kopen van meubels. In deze economisch uitdagende tijden zijn consumenten voorzichtiger met hun uitgaven. 

lastig bij inrichten

Relevant blijven als woonmerk

Maar hoe blijf je als (woon)merk relevant in magere tijden? Uit SWOCC onderzoek blijkt dat merken tijdens een recessie vooral no-nonsense moeten zijn en een goede gepercipieerde prijs/kwaliteit verhouding moeten hebben. Keuzecriteria van consumenten blijken enigszins te verschuiven naar de functionele eigenschappen van merken: men is meer gefocust op de prestaties van het product en hecht minder belang aan het uiterlijk. 

Blijven inzetten van marketing loont
Marketing helpt om de voordelen van een woonmerk te communiceren, zoals kwaliteit, duurzaamheid, comfort of stijl. Dit kan potentiële klanten overtuigen om te investeren in hoogwaardige meubels die langer meegaan en uiteindelijk kosten besparen op de lange termijn.  Bovendien helpt adverteren om de waarde van een woonmerk te vergroten. Door op te vallen tussen concurrenten en potentiële klanten te laten zien wat het merk uniek maakt. Hierdoor neemt het merk in waarde toe. Bovendien moedigt het klanten aan om terug te keren voor toekomstige aankopen.

Kortom, adverteren blijft juist belangrijk, zeker in lastige tijden!

Download hier de infographic van het onderzoek

Benieuwd naar alle inzichten uit het Onderzoek Wonen 2023? Download de infographic onderaan deze pagina op Grow.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in