Overslaan en naar de inhoud gaan

Winkelstraten steeds stiller

Veel winkelstraten trekken steeds minder publiek. Mensen kopen en kijken meer online.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De funshopper lijkt het te laten afweten, stelt onderzoeksbureau Locatus. Directeur Gerard Zandbergen noemt de cijfers 'dramatisch'. Dat zegt hij in dagblad Trouw. Bovenaan het centrum van Hoogeveen. Daar nam het bezoekersaantal met 41 procent af. Maar ook de P.C. Hooftstraat in Amsterdam doet het niet best met min 32 procent. Dat geldt ook voor de Haagse Megastores (min 31), Kerkrade-centrum en Naaldwijk (beide min 29).

related partner content for mobile comes here

De tellingen zijn uitgevoerd in het najaar van 2008, vlak voor het uitbreken van de financiële crisis. De Locatusdirecteur schat de gemiddelde daling van het aantal shoppers op circa 10 procent. Veel mensen oriënteren zich volgens hem eerst onder meer via internet en gaan dan gericht iets kopen. Dat doen ze ook steeds vaker buiten de stad, bij bouwmarkten, tuincentra en woninginrichters.

Er zijn ook locaties die zich goed kunnen handhaven of juist meer bezoekers trekken. Over het algemeen zijn dat de winkelkernen van gemeenten met een sterke regiofunctie en een breed winkelaanbod, zoals Deventer en Emmen.

De Raad Nederlandse Detailhandel zegt dat het met de omzetten van de winkels niet zo dramatisch is gesteld (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in