Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat vinden kijkers van de nieuwe Gamma-commercial?

De nieuwe Top of Flop.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tekst: Ellen Piekaar

related partner content for mobile comes here

Vinden consumenten dat de bouwketen echt maatschappelijk verantwoord bezig is? En past de spot bij Gamma?

Sinds maart 2015 laat Gamma in zijn communicatie zien dat het maatschappelijk verantwoord bezig is. In de commercial wordt deze propositie vormgegeven.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

We zien een Gamma-klant de winkel in lopen, zijn oude spulletjes in de recycleton werpen (‘dat recycle ik’), LED-lampjes kiezen die hem een besparing zullen opleveren (‘dat bespaar ik’), het plastic tasje weigeren bij de kassa (‘dat weiger ik’) en met de gekochte spulletjes tevreden in zijn Smart stappen.

Op de benzineslurpende Hummer die naast zijn Smart geparkeerd staat, valt op dat moment een grote plets vogelpoep (‘dat verdien ik’).

De ‘oude’ slogan van Gamma-iconen Sjaak en Freek-Willem (‘dat zeg ik, Gamma’) wordt in deze commercial met een twist gebruikt.

Score van de commercial: exact op de norm

MarketResponse testte de commercial met het Add+Impact-model waarbij een advertentie of spot langs twee belangrijke dimensies gelegd wordt: attentiewaarde (attention) en merkbinding (bonding). Samen vormen ze de commitmentscore: weet de commercial betrokkenheid te realiseren onder de doelgroep?



Op de attentiewaarde scoort de commercial net onder de norm, een 5,9. Op merkbinding scoort de commercial hoog: een 6,9. Dit resulteert in een commitmentscore van 50 procent onder de Nederlandse kijkers van 18 jaar en ouder – precies de normscore.

De commercial scoort laag op ‘humor’. Maar volgens de makers is deze campagne geen ‘lach of ik schiet’-campagne; de boodschap is immers serieus.

De binding met Gamma is onder de doelgroep groot. De relevantie van de boodschap is hoog en identificatie met de Gamma-klant eveneens. Dat Gamma nu ook op het milieu let, wordt door de grote meerderheid gewaardeerd. Of het geloofwaardig is – daar twijfelt men aan. Het teruggrijpen op ‘Dat zeg ik’ weet men zeer te waarderen: het levert veel herkenning op.

Conclusie: top

De nieuwe campagne voor Gamma die het oude ‘Dat zeg ik, Gamma’ combineert met een nieuwe invulling van Gamma – het klusbedrijf dat haar maatschappelijke verantwoordelijkheid pakt – wordt goed gewaardeerd. Het biedt het vertrouwde, maar verrast positief met iets nieuws.  

Ellen Piekaar is communicatie research expert bij SAMR

De Top of Flop staat, met uitleg over het onderzoek, in Tijdschrift voor Marketing nummer 6.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in