Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom karakter het in reclame altijd wint van bekende namen

Mensen die ‘lekker gek doen’ zijn enorm irritant, maar de 'Kenzo-dame' heeft Natural Madness, vindt Scato van Opstall
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een paar weken terug tuitte m’n hele tijdlijn lof over een nieuwe commercial. Charmante jongedame zit in galajurk bij saaie uitreiking en loopt zaal uit. In de verlaten gangen van het Albert Speer Schauspielhaus krijgt ze stevig de kolder in de kop.

related partner content for mobile comes here

Op het eind springt ze door een oog van bloemen, tevens beeldmerk van een nieuw parfum van Kenzo. Superleuk filmpje. Van een paar miljoen. ‘Beste parfumcommercial ooit!’ De laatste keer dat iemand dat zei was bij Egoïst, een 35-secondenfilmpje van Jean Paul Goude voor een mannenluchtje van Chanel. In de vorige eeuw.

Toch vroeg ik me af waar de magie nou in zat. Tuurlijk wil iedereen graag een keer met Spike Jonze filmen. Een highbudget commercial van bijna 4 minuten maken is ook cool. Het idee an sich kan het niet zijn, dat was oude wijn in een nieuwe galajurk.

Iemand breekt met de sleur, springt uit de band of giert uit het gareel, dat is al duizend keer gedaan. Niet erg: een archetype is herkenbaar en als je het een slag kantelt is het weer nieuw. Dankzij een kijktip van Nina A. genoot ik ook van duivelse details: die spiegelwanden waar geen crew in te zien was. 

Maar het meest magische van dit filmpje is volgens mij niet de regie, de cameravoering of choreografie. Het is de cast. Mensen die ‘lekker gek doen’ zijn enorm irritant. De schaamte die je als kind hebt als je je ouders ziet dansen op een feest.

Maar deze dame heeft Natural Madness. Haar jurk doet vergeefs z’n best galajurk te zijn en haar schoenen niet minder. Ze is echt en leuk, geen glad model. Mannen willen zo’n vriendin en vrouwen willen zo’n vriendin. 

Ik heb ooit een les gehad van István Szàbo. Die zei: het enige waar de kijker zich echt mee identificeert is dit. Hij keek voor zich uit en maakte met zijn handen een kader om z’n hoofd.

Als je deze jongedame vergelijkt met de uitstraling van Michiel Huisman en Gisele Bündchen in die Chanel-reclame van twee jaar terug, zou je bijna denken dat Chanel sterilon verkoopt. Onthouden: karakter wint altijd van bekende namen.

Deze column staat in Adformatie 15 (7 oktober 2016)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in