Volkskrant magazine trekt meer adverteerders
Dat zegt magazine-chef José Rozenbroek in een interview met Villamedia. In het meest recente nummer staan 16 pagina’s advertenties. Vorig jaar stond in sommige nummers geen enkele advertentie. Vorig jaar mei probeerde de redactie nog met nepadvertenties de aandacht van adverteerders te trekken, maar dat mocht niet baten. ‘Adverteerders vonden het onduidelijk wat nou precies de doelgroep van het magazine was’, vertelt Rozenbroek.
Eind vorig jaar ging het al beter met advertenties, begin 2011 nam de populariteit van Volkskrant magazine onder adverteerders nog meer toe. Rozenbroek denkt dat dit te danken is aan de overgang van PCM naar de Persgroep, waardoor met name de sales-afdeling is gereorganiseerd. Ook zou de verbetering van de economie een oorzaak zijn van de bloeiperiode van het magazine.
Het aantal advertenties in Volkskrant magazine is vooral na februari 2011 ‘omhoog geschoten’.
Rozenbroek vermeldt in het interview niet dat de beweging van De Persgroep in eerste instantie contrair was. Besloten werd om de verkoopafdeling die dedicated advertenties verkocht voor Volkskrant Magazine, op te heffen. Dat had direct een negatieve werking op de advertentieverkoop. De lezing die Jan van der Marel, directeur van De Persgroep Advertising geeft is iets anders. Volgens hem is er een periode van enkele maanden geweest waarin er gezocht werd naar een goede accountmanager. Hij schrijft het succes toe aan de juiste commerciële en redactionele focus. De advertentieverkoop voor Volkskrant Magazine wordt gedragen door één accountmanager, die wordt ondersteund door de afdeling telesales.
Dit bericht is aangevuld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid