Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever: ‘Er bestaan nog veel mythes over internetwinkels’

Veel marketeers denken dat internetshoppers functionele winkels willen met alfabetische productlijsten. Dat is een mythe, zegt Sjoerd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit testen van Unilever blijkt dat internetwinkels een sterke signaalfunctie vervullen voor consumenten. Feestdagen, vakanties en ‘terug naar school-activiteiten’ op de virtuele winkelvloer spelen in op behoeften van de klanten, zegt Schaafsma. Ze reageren daar heftig op. Zo is het ook een misvatting dat internetwinkels alleen maar voorzien in de vervangingsbehoefte van consumenten. Ze kopen heus niet alleen de producten die ze kennen en vervangen moeten worden. Productinformatie wordt steeds meer een must, zegt Schaafsma.

related partner content for mobile comes here

Ook de veronderstelling dat er op internet niet impulsief wordt gekocht is een mythe. ‘Een internetwinkel blijkt een uiterst effectief medium om impulsaankopen te stimuleren’, zegt Schaafsma. Hij gaf zelf het voorbeeld van een Zweedse onlinewinkel waarop een banner flitst die ijs aanprijst. Iedereen die daarop klikt wordt naar een Unilever-site geleid, die dezelfde look&feel heeft als de winkel waar men binnenkwam. Daar kan men ijs bestellen. Plaatst men een bestelling dan komt die bij de winkel binnen. Daar zorgt men ook voor de aflevering. Schaafsma: ‘Het is pure impulsmarketing. Toch heeft die winkel een plus in de ijsverkopen van 38 procent.’

Unilever meent dat thuiswinkelen in 2009 al 10 procent van de totale supermarktomzet zal innemen. Maar dan zal na de huidige consolidatiefase van de thuiswinkels snel werk moeten worden gemaakt van het bouwen van een persoonlijke relatie met klanten

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in