Unilever: ‘Er bestaan nog veel mythes over internetwinkels’
Uit testen van Unilever blijkt dat internetwinkels een sterke signaalfunctie vervullen voor consumenten. Feestdagen, vakanties en ‘terug naar school-activiteiten’ op de virtuele winkelvloer spelen in op behoeften van de klanten, zegt Schaafsma. Ze reageren daar heftig op. Zo is het ook een misvatting dat internetwinkels alleen maar voorzien in de vervangingsbehoefte van consumenten. Ze kopen heus niet alleen de producten die ze kennen en vervangen moeten worden. Productinformatie wordt steeds meer een must, zegt Schaafsma.
Ook de veronderstelling dat er op internet niet impulsief wordt gekocht is een mythe. ‘Een internetwinkel blijkt een uiterst effectief medium om impulsaankopen te stimuleren’, zegt Schaafsma. Hij gaf zelf het voorbeeld van een Zweedse onlinewinkel waarop een banner flitst die ijs aanprijst. Iedereen die daarop klikt wordt naar een Unilever-site geleid, die dezelfde look&feel heeft als de winkel waar men binnenkwam. Daar kan men ijs bestellen. Plaatst men een bestelling dan komt die bij de winkel binnen. Daar zorgt men ook voor de aflevering. Schaafsma: ‘Het is pure impulsmarketing. Toch heeft die winkel een plus in de ijsverkopen van 38 procent.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaUnilever meent dat thuiswinkelen in 2009 al 10 procent van de totale supermarktomzet zal innemen. Maar dan zal na de huidige consolidatiefase van de thuiswinkels snel werk moeten worden gemaakt van het bouwen van een persoonlijke relatie met klanten
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid