Stap wil geen alcoholreclame voor negen uur


Volgens Stap werd in 2004 ruim de helft van de reclameboodschappen voor alcoholhoudende drank (55 procent) uitgezonden voor negen uur 's avonds, wanneer veel kinderen tv kijken.
Om te voorkomen dat kinderen te veel alcoholreclame zien wil Stap dat de Nederlandse radio, tv en bioscopen tot tenminste negen uur 's avonds vrij zijn van alcoholreclame. In een concept beleidsvoorstel Alcohol & Jongeren van minister Hoogervorst staat deze tijdsgrens genoemd voor ether- en bioscoopreclames.
In totaal gaat het in 2004 om 22.684 reclameboodschappen op 10 zenders (volgens cijfers van BBC, De Media en Reclame Bank). De hoeveelheid alcoholreclame vroeg op de avond is een ongewenst verschijnsel volgens Stap. In het nieuwe Stap-rapport 'Omvang alcoholreclame in Nederland vrijwel onbegrensd - Rapport over alcoholreclame en jongeren' adviseert de pressiegroep minister Hoogervorst van Volksgezondheid concrete maatregelen te nemen tegen de omvang van alcoholreclame. De stichting adviseert een wettelijk tijdslot voor alcoholreclame op tv, radio en in bioscopen. Ook wil Stap dat alcoholreclame niet meer gekoppeld wordt aan sport.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
In het beleidsvoorstel over Alcohol & Jongeren geeft Minister Hoogervorst aan dat regulering van de alcoholmarketing essentieel is voor het alcoholpreventiebeleid: 'Alcoholreclame benadrukt de positieve aspecten van het drinken van alcohol en gaat voorbij aan de gezondheidsrisico's. Alcoholreclame ondergraaft hierdoor de preventieboodschap.' Het conceptvoorstel werd vorige week aan landelijke organisaties voorgelegd.
De minimale alcoholvoorlichting waar Nederlandse jongeren, voornamelijk op school, mee in aanraking komen, kan de enorme omvang van alcoholreclame nooit afdoende tegenwicht bieden, meldt Stap. Daarom pleit Wim van Dalen, directeur van Stap, voor wettelijke maatregelen die de omvang van alcoholreclame richting minderjarigen inperkt. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) kwam vorige week met het plan om alcoholreclame via SMS, ringtones, chatboxen en videogames te verbieden. Van Dalen vindt het voorstel van de Stiva echter volstrekt onvoldoende. ‘De Stiva probeert met dit plan verdergaande maatregelen te voorkomen. Het komt bovendien te laat en berust op vrijwillige medewerking van de adverteerders'.
Stap heeft ook problemen met de associatie die alcoholmerken leggen met sport. Stap: ‘De brouwerijen horen tot de top drie van de sportsponsors in Nederland. In 2004 stond de EK-promotieactie van Heineken bij jongeren op de tweede plek van favoriete EK-campagnes. Stap wil dat jongeren een eerlijk beeld hebben van de risico's van alcoholgebruik. Daarom pleit zij voor een verbod op reclame die het drinken van alcohol associeert met sport en sportbeoefening.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid