Overslaan en naar de inhoud gaan

Smartphone vooral belangrijk bij last minutes boekingen

Vijftig procent van alle boekingen binnen 24 uur voor vertrek wordt gedaan vanaf mobiel.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Reisaanbieders doen er goed aan het onlineboekingsproces te optimaliseren voor mobiele telefoons. Nederlandse consumenten gebruiken steeds vaker hun smartphone voor het boeken van een reis naarmate de geplande vertrekdatum dichterbij komt. Dat blijkt uit het Travel Flash Report van performancemarketing specialist Criteo.

related partner content for mobile comes here

Bij reizen waarvan de vertrekdatum meer dan twaalf weken in de toekomst ligt, wordt slechts in vier procent van de gevallen een smartphone gebruikt. Dat aandeel toe tot 39 procent bij boekingen binnen 24 uur voor vertrek. Als ook de tablet wordt meegerekend, wordt zelfs de helft van alle Nederlandse lastminuteboekingen gedaan vanaf een mobiel device.

Worden boekingen gedaan tussen de 24 en 48 uur van tevoren, dan vindt 22 procent plaats vanaf een smartphone. En gebeurt dit tussen twee dagen en een week voor vertrek, dan gaat het om twaalf procent. Opvallend is dat – hoewel het percentage smartphonegebruik voor het doen van onlineboekingen stijgt – het aandeel tablet nagenoeg gelijk blijft en bij eenm lastminuteboeking zelfs iets afneemt. 

Tijd tussen boeking en vertrek / check-in (NL)​

&;Online reisaanbieders die hun bezoekers geen goede mobiele ervaring bieden, lopen duidelijk kansen mis om op het laatste moment nog hotelkamer-, vliegtuig- of huurautoboekingen te ontvangen&;, zegt Piet-Hein Kerkhof, managing director Benelux & Nordics bij Criteo. &;Bovendien zien we de trend ontstaan, dat consumenten steeds vaker meerdere devices gebruiken bij het doen van onlinereisboekingen waarbij zowel de desktopcomputer als de smartphone en tablet een grote rol spelen. Dus ook als de daadwerkelijke boeking wordt gedaan vanaf een pc, is het waarschijnlijk dat iemand zich eerst georiënteerd heeft op een mobiel device.&;

Uit het Travel Flash Report blijkt verder dat het aandeel mobiele boekingen dat wordt gedaan vanuit een app, wereldwijd toeneemt. In het eerste kwartaal van 2016 werd bij adverteerders werd 57 procent van de mobiele boekingen gedaan vanuit een app, tegenover 43 procent vanaf het mobiele web. In het laatste kwartaal van 2015 was het percentage in-app-boekingen nog 54 procent. Vergeleken met anderhalf jaar geleden namen de boekingen vanuit een mobiele app zelfs toe met veertig procent.

Van het totaal aantal onlinereisboekingen in Nederland ligt het percentage dat wordt gedaan vanaf een mobiele device, op 23 procent. Daarmee loopt ons land nog iets achter op het wereldwijde gemiddelde, dat 27 procent bedraagt.

Het volledige Travel Flash Report is

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in