Overslaan en naar de inhoud gaan

Sexy vrouwen in de reclame

Vrouwen worden vaak als sexy kapstok gebruikt in merkreclames. Jonge vrouwen zitten er niet mee.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de jaren zestig ging de vrouwenbeweging flink tekeer tegen ‘vrouwonvriendelijke’ reclame. Die zou de vrouw op neerbuigende wijze afbeelden en haar reduceren tot sexy stoeipoes. Die klacht is de laatste jaren minder vaak te horen, terwijl er nog steeds volop commercials zijn die vrouwen als seksobject in beeld brengen.

related partner content for mobile comes here

De oorzaak: de jonge vrouwen van nu kijken anders tegen seks aan. Voor hen is seks ook power, een manier om jezelf te profileren. Adverteerders spelen daar graag op in. Gevolg: de seks vliegt je om de oren en de grenzen worden voortdurend opgerekt, wat jonge mensen een vertekend beeld kan geven en/of de indruk kan wekken dat seks iets volkomen vanzelfsprekends is. Brancheorganisaties zouden er goed aan doen afspraken te maken over de wijze waarop seks in reclame mag worden gebruikt.

Bron: Journal of Advertising Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in