Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebestedingen Nederland gestegen in 2013

We gaan weer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is nog niet veel, maar de mediabestedingen zaten in 2013 weer in de plus: 0,4 procent. In 2012 bleef de teller steken op 6,11 miljard, in 2013 werd op bruto niveau (zonder rekening te houden met kortingen) 6,13 miljard uitgegeven. Die cijfers worden naar buiten gebracht door Nielsen.

related partner content for mobile comes here

SEO/SEA en de rest
Belangrijke maar bij de cijfers (behalve dus het feit dat het om bruto bestedingen gaat) is dat de online bestedingen (dus alles wat met display advertising en met search advertising te maken heeft) niet worden geregistreerd door Nielsen, omdat die bestedingen niet zuiver in kaart te krijgen zijn. Mochten die cijfers wel worden meegenomen, dan zou de gerapporteerde stijging steviger zijn.

Down
De grootste verliezers zitten zoals te doen gebruikelijk in de printhoek. Dagbladen gaat terug van 947 naar 880 miljoen (-7 procent), tijdschriften van 314 naar 276 miljoen (-12 procent) en vakbladen van 134 naar 118 miljoen (ook -12 procent).

Stabiele factor
Televisie is in dit rijtje nog altijd de grootste. Bovendien stijgen de mediabestedingen aan televisie weer, van 3,11 naar 3,12 miljard, dat is een kleine drie procent. Radio deed het relatief gezien uitzonderlijk goed in 2013, het noteert een plus van 10 procent door van 591 naar 653 miljoen te groeien.

Plus 15 procent
Dat dat nog beter kan, laat het mediumtype bioscoop zien. Aan bioscoopreclame – in Nederland door slechts één partij geëxploiteerd, Jean Mineur Mediavision – werd 12 miljoen uitgegeven in 2013, een miljoen meer dan een jaar eerder. In absolute zin is bioscoop geen factor van belang, maar relatief gezien steekt het medium er met kop en schouders bovenuit.

Niet sexy, wel going strong
De folders blijven op niveau, volgens de rapportage van Nielsen. Het gaat van 523 naar 522 miljoen in 2013: -0,2 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in