Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame voor Opel Ampera is misleidend

Automerk Opel wekt ten onrechte de suggestie dat er voor het bereik van 500 kilometer van het elektrisch aangedreven model Ampera geen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC) naar aanleiding van een klacht over de Opel-advertentie met daarin de zinsnede 'Elektrisch aangedreven, rijdt 500 km'. Door die twee eigenschappen te combineren wordt volgens de commissie bij de gemiddelde consument de indruk gewekt dat de elektrisch aangedreven Ampera geen fossiele brandstof nodig heeft om 500 kilometer te kunnen rijden.

related partner content for mobile comes here

Die indruk wordt volgens de RCC versterkt door de auto af te beelden naast beoefenaars van 'extreme sporten' en door de auto te presenteren als een van de 'echte pioniers die verder gaan dan alle anderen' en 'dé elektrische auto die je verder brengt'.

De Ampera is een elektrisch aangedreven auto, maar de batterij moet na een kilometer of 80 worden bijgevuld met behulp van een benzinemotor, een zogeheten 'range extender'. Door dit aspect niet duidelijk genoeg te noemen kunnen consumenten de auto volgens de RCC kopen op basis van de aanname dat het bereik van 500 kilometer zonder fossiele brandstof kan worden behaald.

De juridische afdeling van Opel, onderdeel van het Amerikaanse General Motors, verweerde zich voorafgaande aan de uitspraak van de RCC met de opmerking dat de Ampera 'wel degelijk tot de categorie van elektrische auto's wordt gerekend én een rijbereik heeft van 500 kilomter'. De reclame is volgens het bedrijf zelf niet misleidend, en in geen geval in strijd met de Nederlandse Reclame Code'.

Opel legt zich nu neer bij de uitspraak. 'We zullen naar aanleiding daarvan onze reclameboodschap aanpassen', reageert een woordvoerder. Wel wil hij nog kwijt dat de discussie gaat over interpretatie van een claim, 'niet over de feitelijke unieke eigenschappen en het onbetwistbaar gegeven dat Ampera een elektrische pionier is en blijft'.

Bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in