Rabobank met iDeal op mobiel
Voor de test waren 1.000 Rabo-klanten benaderd. Deelnemers werd gevraagd om twee bestellingen te doen bij samenwerkende partijen bol.com, MyOrder of Thuisbezorgd.nl, en deze af te rekenen met de door de Rabobank ontwikkelde applicatie iDeal Mobiel.
Resultaten: 94 procent van de respondenten geeft aan dat de dienst iDeal Mobiel een welkome toevoeging is aan Rabobank mobiel bankieren. 84 procent geeft het cijfer 8, of hoger aan de app.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaRabobank ziet een latente behoefte bij de gebruikers: alle respondenten verwachten de betaalapplicatie in de toekomst waarschijnlijk vaker te gebruiken en 90 procent verwacht hierdoor ook meer mobiel te gaan shoppen.
68 procent van de gebruikers vindt betalen via de mobiele iDeal Mobiel veilig en 13 procent zelfs zeer veilig. De pushberichten die tijdens het online betalen via iDeal mobiel verschijnen en de vergelijkbare lay-out met de Rabo Bankieren app, dragen volgens de bank bij aan een gevoel van veiligheid.
Gertjan Rösken, business development manager bij Rabobank: ‘We denken dat de mobiele telefoon de portemonnee van de toekomst zal worden. Deze iDeal-applicatie is de volgende stap.’
Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de iDeal app was volgens Rösken dezelfde als toendertijd bij iDeal: de klant in een vertrouwde omgeving een transactie kunnen laten uitvoeren. Rösken: ‘De app moest ook dezelfde vertrouwde uitstraling hebben. We kozen in de test voor 2 soorten retailomgevingen: een mobiele site (bol.com) en een app (Myorder). De transactie werd afgemaakt in de iDeal-app.’
Rösken: '50 procent wilde eenmalig met de random reader betalen, om zo te zorgen dat je met enkel een toegangscode zomaar mobiel zou kunnen betalen. Dit komt overeen met de wijze waarop Rabobankklanten nu al mobiel bankieren; aan bekenden met een toegangscode en aan onbekenden met de random reader.'
Snel een standaard
De Rabobank deelt de resultaten van het testonderzoek met de grote banken en Currence. De bedoeling is om iDeal Mobiel zo breed mogelijk beschikbaar te maken en dat er een standaard wordt ingesteld. Rösken: ‘Maar elke retailer kan tot die tijd iedere Raboklant al mobiel laten afrekenen. We hebben al 360.000 mensen die mobiel bankieren, hun saldo checken en geld overmaken. Gemiddeld checken ze 5 keer per week de applicatie. De internetbankier-app groeit met 25.000 mensen per maand. Er is zeker een doelgroep voor de mobiele iDeal app.’
Rösken: ‘We weten nu meer over in de implementatie van de techniek en de behoefte van onze consument. Rabobankklanten geven bijvoorbeeld de voorkeur aan iDeaL Mobiel als update van de Rabo Bankieren app, boven een aparte installatie van de applicatie. Met deze waardevolle informatie gaan we nu aan de slag om de functionaliteit iDeal Mobiel met enkele laatste aanpassingen te optimaliseren en gereed te maken voor introductie op de markt.’
Rösken verwacht dat iDeal Mobiel begin 2012 op de markt komt.
De volgende stap: echt betalen met je mobiele telefoon. Rösken: ‘De stap naar de echte winkel maken we ook. Zo kun je al betalen bij AH to Go in Amsterdam-Zuid, en bij Charly Chiu op Hoog Catharijne experimenteren we met Myorder, waarbij je met je mobiel een bestelling plaatst en vervolgens je product kunt afhalen. Het is wachten op het moment dat smartphone-makers een Near Field Communication (NFC)-chip (want dat is nodig om in het echte leven te kunnen betalen met de mobiel) standaard in de mobiel verwerken. Nu lossen we het nog op met een NFC-sticker op de telefoon. Apple heeft plannen om de chip te plaatsen, wellicht in 2012. Maar ik verwacht dat op termijn de bankpas helemaal verdwijnt naar de mobiel.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid