Quick Response needed
Door mobile tagging van een hardlink in de vorm van een zogenaamde QR-code kunnen ook printmedia gebruik maken van online advertenties. Door op advertenties een QR-Code - QR staat voor ‘quick response’ - te plaatsen kan met het mobieltje simpel een foto gemaakt worden van de link en automatisch worden doorverwezen naar de site met meer informatie.
Maar er is meer mogelijk met dit systeem, niet alleen voor adverteerders, maar juist ook voor de lezer. Onder een printartikel kan bijvoorbeeld een QR-code worden geplaatst dat verwijst naar een wikipedia-lemma over het thema, een film op YouTube, een eerder artikel of andere achtergrondinformatie. Ook kan je denken aan een verwijzing naar actuele AEX-standen in het financiële katern of naar tussenstanden en laatste nieuws op de sportpagina. Hier ligt een kans voor nieuwsbedrijven en adverteerders. Waar informatie overzichtelijk geordend is in de printmedia kan een lezer die meer context bij het artikel wil al browsend in het online oerwoud de weg kwijt raken. Als een nieuwsbedrijf als ‘facilitator’ met de QR-code direct toegang biedt tot relevante context die waar dan ook op het internet is te vinden, is het voor lezers aantrekkelijker die code te gebruiken. En het is een stuk simpeler dan de URL in je iPhone tikken, googlen en weer verder klikken om meer relevante informatie te vinden. De online lezer kan vervolgens weer een banner te zien krijgen. De QR-code heeft veel potentie, want het slaat vier vliegen in één klap. Het is aantrekkelijk voor zowel lezers en adverteerders, als voor print en online.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid