Overslaan en naar de inhoud gaan

Plus supermarkt is kampioen Fairtrade in Nederland

Met meer dan 1 miljoen dollar aan Fairtrade premie is Plus de grootste afdrager in Nederlandse supermarktwereld.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Van alle Nederlandse supermarktketens zorgt Plus met de verkoop van haar Fairtrade gecertificeerde huismerkproducten voor de hoogste Fairtrade premieafdracht. Dat blijkt uit impactonderzoek van Stichting Max Havelaar. In 2015 droeg Plus met de verkoop van Fairtrade gecertificeerde huismerkproducten ruim 1,2 miljoen dollar aan premies af aan boerenorganisaties in ontwikkelingslanden.

related partner content for mobile comes here

Koffie, bananen, thee, chocolade
Plus biedt veel huismerkproducten met Fairtrade keurmerk aan. Voor de Fairtrade huismerkproducten die klanten bij Plus kopen, ontvangen boerenorganisaties in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs en een Fairtrade premie. In 2015 zorgde de verkoop van Plus Huismerk koffie voor ongeveer de helft van de Fairtrade afdracht door Plus, namelijk bijna zeshonderdduizend dollar. Op de tweede plaats stonden de Fairtrade bananen van Plus. Daarna waren thee, chocolade, ananas en bloemen (Fairtrade rozen) de grootste inkomsten voor de Fairtrade premie. 



Onderwijs
Mede dankzij de Fairtrade premies kunnen boeren en arbeiders samen investeren in betere werk- en leefomstandigheden. Stichting Max Havelaar zegt in een toelichting: &;Zo gebruiken arbeiders van bananenplantages in Colombia de premie onder andere voor het volgen van (vervolg)onderwijs. In Nicaragua investeren koffieboeren er gedeeltelijk mee in hun eigen koffiefabriek. De Fairtrade premie voor thee gaat onder meer naar studiebeurzen voor de kinderen (foto) van de arbeiders op de theeplantages in Sri Lanka. En cacaoboeren in Ivoorkust gebruiken de premie voor landbouwtrainingen en de bouw van een school.&;

Peter d’Angremond, directeur Stichting Max Havelaar: &;Wij zijn erg blij met de hoge afdracht die Plus het afgelopen jaar heeft kunnen realiseren. Door het betalen van een eerlijke prijs en een premie zorgt Plus ervoor dat de mensen die hard werken om goede en duurzame producten te leveren, hun situatie kunnen verbeteren. Uit ons onderzoek blijkt ook dat klanten van Plus opmerken dat Plus zo verantwoord bezig is. En het vooral ook waarderen. We hopen daarom dat andere supermarkten het goede voorbeeld van Plus zullen volgen.&;

Honderd procent Fairtrade
In 2010 stapte Plus als eerste Nederlandse supermarkt over op honderd procent Fairtrade gecertificeerde bananen. Inmiddels behoren Fairtrade gecertificeerde koffie, thee, ananas en sinaasappelsap tot het aanbod. En samen met Stichting Max Havelaar werkt de supermarktketen er hard aan om het Fairtrade assortiment de komende jaren stap voor stap nog verder uit te breiden. Dat doet Plus onder andere door haar huismerkproducten zoveel mogelijk Fairtrade te certificeren. Bij deze samenwerking worden ook de leveranciers, klanten en lokale ondernemers van Plus nauw betrokken. De intentieverklaring tussen Plus en Stichting Max Havelaar is de meest verregaande samenwerking tussen een supermarktketen en de keurmerkorganisatie tot nu toe. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in