Overslaan en naar de inhoud gaan

Pauline de Wilde: 'Communicatievak heeft z'n belang bewezen, dat vraagt verantwoordelijkheid’

Voor het Communicatiecongres 2022 leggen we de hoofdrolspelers essentiële vragen over het vak voor. Dit keer Pauline de Wilde.
Paulin de Wilde
Paulin de Wilde
© foto: paulinedewilde.nl
Paulin de Wilde
Paulin de Wilde
© foto: paulinedewilde.nl

Pauline de Wilde heeft grote woorden voor het bredere belang van communicatie. ‘Als je communicatie doordacht uitvoert, de juiste toon weet neer te zetten, dan kun je daar een hele maatschappij mee maken of breken’, stelt ze.

related partner content for mobile comes here

Communicatie is volgens De Wilde meer dan woorden of een boodschap overbrengen. De invloed van gedrag en de manier waaróp je communiceert is volgens haar veel verstrekkender.

Het Communicatiecongres 2022 'Voorwaarts' heeft 19 mei plaats in Green Village in Nieuwegein. Kijk hier voor het programma.
 

De belangrijkste opdracht voor ‘communicatie’ het komende jaar is te zorgen dat  mensen dichtbij zichzelf mogen blijven, vindt De Wilde: ‘Iedereen is op zijn eigen manier geraakt door de pandemie, zowel privé als zakelijk. Iedereen heeft tijd nodig om zijn leven, de nieuwe vorm, weer op te pakken. Laten we hopen dat we dat in sommige vlakken ook echt op een andere manier gaan doen en daar zit de crux: verandering kost tijd. Geef en neem die tijd.’

 

Waar moet communicatie zich daarbij volgens jou vooral op richten?

‘Ik hoop dat we compassie, verbinding en empathie in onze uitingen terug gaan vinden. Iets wat nu zo nodig is in deze heftige tijden. Deze wereldwijde uitdagingen zijn niet snel voorbij, en anders zullen zich nieuwe uitdagingen aandienen. Of dat nu een pandemie, een metoo- schandaal of een oorlog is, dit is waar we mee te dealen hebben en ik hoop dat de communicatie gaat zorgen voor verbinding in plaats van verharding.’ 

Dat is nogal een opdracht.

‘Absoluut. We hebben de afgelopen jaren gezien wat het belang van communicatie is. Daarmee is de verantwoordelijkheid die wij als communicatiespecialisten dragen veel beter aan het licht gekomen. Die is niet vrijblijvend’

Hoe kunnen communicatieprofessionals daar invulling aan geven?

‘Door heel goed te weten wie ze zijn, waar ze voor staan en wat ze willen uitstralen, zowel als individu als voor de organisatie. Blijf nadenken, onder elke omstandigheid. Kies je woorden en zeker je daden zorgvuldig. Check elke keer bij jezelf: klopt het wat ik denk, wat ik zeg en wat ik uiteindelijk doe? Ondanks dat we nieuwe uitdagingen hebben in de wereld, is het elke dag belangrijk dat je scherp blijft wat jij als communicatiespecialist de wereld meegeeft.’

Communicatie moet zich meer bewust zijn van zijn rol?

‘Ja, het is goed als we beseffen hoe belangrijk en mooi de positie is die we innemen. Ik hoop echt dat we vanuit zelfvertrouwen, met een goede dosis lef en plezier de toekomst ingaan.’

Pauline de Wilde is een ervaren dagvoorzitter, moderator en host van evenementen.  Ze studeerde af als econome en begon haar televisiecarrière eind jaren '90 in de VS. Als tv-presentatrice is ze vooral bekend van de zakelijke RTLZ-programma’s over ondernemen en duurzaamheid. Ze leidt Het Communicatiecongres 2022 'Voorwaarts'.


Lees ook:

Esther Bunnik, VNG: ‘Hoog tijd dat we principes en waarden voor communicatie tegen het licht houden’
Bouchra Talidi: 'Veel mensen hopen dat de werkplek jasje-dasje-kantoortuin verdwijnt'
- Judith Zuijderhoudt, MSD: 'Van meer begrip en vriendelijkheid worden we allemaal beter'
Astrid Groenewegen: 'Wie gedrag snapt, kan alles veranderen'

- Niek van den Adel: ‘Om vooruitgang te boeken moet je stilstaan’

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in