Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid heeft behoefte aan dodehoekspiegel

Door problemen vroegtijdig te signaleren, kan voorkomen worden dat problemen in de dodehoekspiegel blijven zitten, schrijft Susanne Peters.
Toeslagenaffaire
Gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire voeren actie op het Plein tijdens het Tweede Kamerdebat over het stopzetten van de…
© ANP
Toeslagenaffaire
Gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire voeren actie op het Plein tijdens het Tweede Kamerdebat over het stopzetten van de…
© ANP

Door Susanne Peters, senior adviseur De Issuemakers

Uit het onderzoeksrapport over de toeslagenaffaire komt duidelijk naar voren dat de problemen met de kinderopvangtoeslagen al jarenlang bekend moeten zijn geweest binnen de Belastingdienst, het ministerie en het kabinet. Er waren waarschijnlijk genoeg signalen. Toch gaven tijdens de verhoren de meeste ondervraagden aan dat ze niet hadden zien aankomen dat het probleem zo groot was. Je zou kunnen zeggen dat het dossier in de dode hoek zat, waardoor er te weinig rekening mee gehouden wordt.   

related partner content for mobile comes here

Dit dossier staat niet op zich. Ook bij andere ministerie spelen dit zaken. Denk alleen maar aan de gaswinning in Groningen, de ICT-beveiliging bij de GGD of de stikstofproblemen,  Je kunt je natuurlijk afvragen hoe dit kan. Belangrijker echter is de vraag hoe dit in de toekomst te voorkomen is.

Ook binnen het bedrijfsleven spelen dit soort dossiers. Dossiers die taai zijn. Dossiers waarvan iedereen weet dat ze op de achtergrond aanwezig zijn en waarvan iedereen hoopt dat ze altijd op de achtergrond blijven. De ervaring leert echter dat ze vroeg of laat naar buiten gaan komen. Door een kritische journalist, een klokkenluider, een nietsvermoedende medewerker die erover vertelt of een actiegroep die de publiciteit zoekt. Deze dossiers kunnen elk moment exploderen en volop in de schijnwerpers kunnen komen te staan.

Binnen het bedrijfsleven is daarom de functie Issuemanagement ontstaan. Een functie die tot taak heeft het verloop van deze issues – zowel intern en extern – nauwkeurig in de gaten te houden. En hierover op reguliere basis de top van de organisatie te informeren en te adviseren. Die verder kijken dan het huidige nieuws. In feite zijn deze medewerkers de interne actiegroep die ervoor zorgt dat issues op de agenda van de organisatie komen en blijven staan.

Signalen

In feite zijn zij de dodehoekspiegel van de organisatie. Zij vangen de signalen uit de samenleving en klantencontactcentra op en zorgen dat ze op de bestuurstafel terecht komen. Zij kunnen daarmee wellicht voorkomen dat optimisme de overhand krijgt en de overheid bijtijds het belang van deze issues onderkent waardoor er eerder gewerkt wordt aan een oplossing. Samen met burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijven.

Door mogelijke problemen vroegtijdig te signaleren, kan voorkomen worden dat problemen in de dodehoekspiegel blijven zitten en kan gewerkt worden aan het kantelen van beleid. Waardoor hopelijk het vertrouwen in overheid en politiek weer kan groeien.

Lees ookDe politiek heeft de overheidscommunicatie over corona gekaapt

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in