Online "aanslagen" verijdeld


De BBC weet te melden dat een massale poging om computers, door middel van valse zoekresultaten, te hacken is verijdeld. (Cyber)criminelen creëerden duizenden websites met een valstrik. De sites kenden hoge positioneringen binnen de zoekmachines van Google, MSN en Yahoo. Met actuele zoektermen als: kerstcadeaus, hotels en vakanties, wisten de valse sites topposities in de zoekresultaten te verkrijgen. Bij een click word je doorverwezen naar een site die vol gepompt zit met malafide software die zichzelf rechtsreeks op de computer van de gebruiker installeert en zodoende de computer overneemt met alle gevolgen van dien. Niet alleen voor de gebruiker maar ook voor de marketeer
Uit het onderzoek Onderstroom, van het Media Bureau Stroom, blijkt dat ongeveer vier van de vijf Nederlanders zich wel eens zorgen maakt om zijn privacy op internet. Een derde heeft ook gevoelens van onveiligheid achter het internet. Vooral als het gaat om betalen op het internet en plaatsen van persoonlijke gegevens op social community sites. En bij het gedachte dat iedereen elkaar kan vinden, zal een gemiddelde internetter minstens twee keer nadenken voordat die een profiel opent of zijn echte naam op het internet achterlaat.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar wat zal een succesvolle online aanslag betekenen voor de marketeer? Bij een succesvolle aanslag zullen duizenden computers gehackt worden, privé en bankgegevens gestolen en rekeningen kunnen leeg geplunderd worden. Het is een directe aanslag op de vertrouwen van de internet gebruiker. Zoals in het onderzoek beschreven staat voelt men zich niet meer veilig. De marketeer van deze tijd schreeuwt steeds vaker dat marketing strategieën een substantieel onderdeel aan online marketing moet toewijden en dan vooral aan zoekmachine marketing.
Na een succesvolle aanslag, van een serieuze omvang die ook uitgebreid in de media uitgelicht wordt, zullen gebruikers een stuk huiveriger staan tegenover online middelen als zoekmachines. Voor het aanschaffen van een nieuw product zal men in een eigen (online) netwerk op zoek gaan naar gebruikerservaringen. In die gebruikerservaringen zullen ook doorverwijzingen naar leveranciers te vinden zijn. Hierdoor komt men in een clichématig vicieuze cirkel. Want daar waar men dus nog zo weinig vertrouwen in heeft, zoals een netwerksite als Hyves, moet men gaan gebruiken om tot een goede keus te komen. Dus nog maar een stap terug? Alleen nog maar offline winkels en leveranciers bezoeken? Ik weet het niet, maar een online campagne wordt dan volledig genegeerd. Kunnen de jongste generaties marketeers dan nog uit de voeten met traditionele media zoals T.V., radio, drukwerk, etc?
Misschien overdrijf ik alsik zeg dat ik dan veel faillisimenten voorzie in de marketingbranche en dan voornamelijk in het segment die zich in online strategieën heeft gespecialiseerd. Maar je kan het vergelijken met de aanslagen in New York van 9/11. De vliegtuigbranche voelt nog dagelijks de naweeën van die aanslagen. Alleen de grootste en een handjevol kleinere vliegtuigmaatschappijen hebben het financieel kunnen overleven, maar de rest had dit niet voorzien.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid