Nu ook prijzenslag in vlees
Volgens een woordvoerster werkte AH al veel met tijdelijke aanbiedingen, maar ‘die werden niet altijd herkend door de consument.’
Supermarktdeskundige Gerard Rutte zegt tegen het ANP dat hij verwacht dat vooral C1000, net als AH deel van Ahold, de klappen krijgt. ‘Die winkel richt zich vooral op gezinnen met kleine kinderen en die heeft AH niet.’
Een woordvoerder van Schuitema, erkent dat vlees voor deze keten een van de belangrijkste producten is. ‘Wij zijn daarin de goedkoopste en blijven dat.’ Het bedrijf bekijkt maandag welke vleesproducten AH verlaagt om daarna zelf actie te ondernemen. ‘Wij laten ons niet de kaas van het brood eten.’
Volgens Rutte haalt een supermarkt 12 tot 13 procent van zijn omzet uit vlees. De marges bedragen volgens hem 40 tot 50 procent.
AH begon in oktober met de prijzenslag. Het bedrijf vond dat het te duur was geworden en wilde marktaandeel terugwinnen. Andere ketens volgden de prijsverlagingen. ‘AH is inmiddels weer de duurste’, stelt Rutte. ‘Maar het prijsverschil is wel minder geworden.’
AH stelt dat de prijsverlagingen niet worden afgewenteld op de leverancier. ‘Wij moeten meer vlees verkopen en efficiënter werken’, zei de woordvoerster zaterdag.
Laurus liet vorige week eveneens van zich horen. Vanaf maandag verlaagt het concern bij Super de Boer prijzen van onder meer koffie, chips en aardappelen, groente en fruit. Ook Laurus wil gezinnen met kinderen aan zich binden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid