Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Niet zo schreeuwen!’ is een kansloze instructie dus draai het om: ‘Kop dicht of ik sla ’m dicht!’

Kappen nou! Geen zand scheppen hier, niet op opa spuiten, hee stop! Niet kapot maken! Kinderen worden niet gemotiveerd, maar krijgen een…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[door Jeanine Mies]

Wie deze zomer aan een Nederlands strand heeft gelegen, herkent het vast. De aanwijzingen van ouders aan het adres van hun kinderen. In minder dan een uur komen ze – of je wilt of niet – met het zand mee in je oren gewaaid. Vergezeld van ‘Hoe vaak moet ik je nu nog waarschuwen? Denk d’r om!’ en ‘Pas d’r op!’ en soms een ouderwets pak op je donder. Een inkijkje in het Hollandse gezinsleven.

Gevaarlijk of vervelend
Wat hebben de aanwijzingen hierboven met elkaar gemeen? Kijk nog eens goed.
Precies. Ze gaan over wat de kinderen moet láten, niet over wat ze moeten dóen.
Ouders schreeuwen hun kinderen vooral toe op momenten dat ze iets níet willen. Als iets gevaarlijk is of vervelend. Daar zijn we van nature sterk op gericht.

Commando’s
Maar zijn die commando’s op te volgen? Daarvoor zijn ze vaak te vaag: wáármee moet het kind nou eigenlijk stoppen? En welk advies krijgt een kleuter nou precies mee bij ‘Niet te ver de zee in’? Bovendien geven ze geen hints voor een alternatief. Ze motiveren en verleiden niet. Je krijgt eerder een verbaal pak slaag.

Wat we níet willen
Toch is dit precies wat we in ons werk vaak doen. We benoemen ook in zakelijke communicatie geregeld wat we níet willen. Denk aan bordjes in de openbare ruimte, brieven aan burgers en klanten, campagnes, e-mails aan collega’s. Ook hier is het een valkuil dat we ons richten op het ongewenste gedrag.

Handelingsperspectief
Hoe dan wel? Om de strandvoorbeelden aan te halen: welk gedrag willen die ouders wél zien?
Er is voldoende handelingsperspectief te bedenken: ‘Stilstaan, anders kan ik je niet insmeren.’
‘Bewaar de helft voor je broertje’ is concreter dan ‘Niet alles zelf opeten.’ En ‘Niet te ver de zee in’ wordt dan ‘Tot je knieën in het water’.

Begrepen
Sommige ouders aan de Scheveningse kust die dag hebben het begrepen. Ze formuleren het gewenste gedrag al. Hoewel… ‘Kop dicht, anders sla ik ’m dicht’ of ‘En nu je kleren aan, anders breng ik je terug naar je moeder’. Au.

Op 4 oktober 2016 geeft Jeanine Mies tijdens de Communicatie Break een over magneetwoorden in zakelijke communicatie: hoe trek je het gewenste gedrag aan?

FOTO: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in