Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders minder vrijgevig

Goede doelen moesten het in 2005 met een minder vrijgevend Nederland doen. Dat blijkt uit het vandaag gepresenteerde boek ‘Geven in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Geven in Nederland’ is een tweejaarlijks onderzoek naar het geven van geld en tijd door individuen, huishoudens, bedrijven, fondsen, goededoelenloterijen en vrijwilligerswerk.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam blijkt dat in 2005 Nederland bijna 4,4 miljard euro heeft gegeven aan liefdadigheidsdoelen. In 2003 was dat nog ruim 4,9 miljard euro. Het zijn met name bedrijven die minder hebben bijgedragen met giften en sponsoringen. In 2003 gaven zij 2,27 miljard euro en in 2005 1,51 miljard euro.

Met 18 procent kreeg het doel de kerk en levensbeschouwing het meeste geld, internationale hulp (17 procent) staat op de tweede plek en sport en recreatie (16 procent) op drie . De minste giften ontvingen cultuur (7 procent) en onderwijs en onderzoek (6 procent).

Niet alleen ontving de kerk de meeste giften, ook heeft zij samen met sportverenigingen de meeste vrijwilligers. Wat betreft vrijwilligerswerk treedt een stabilisatie op in het aantal vrijwilligers.

Het onderzoek toonde tevens aan dat de tsunami in 2004 een nieuw ‘geefpubliek’ genereerde. Van alle giften was 40 procent afkomstig van nieuwe gevers. Toch is het vertrouwen van het publiek in de besteding van tsunami-gelden gedaald. Begin 2005 had 70 procent vertrouwen in een goede besteding, nu is dat 50 procent.

Het vertrouwen in goede doelen in het algemeen is in de afgelopen twee jaar gestegen van 30 naar 40 procent. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in