'Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in overheidswebsites'


Uit dit jaarlijkse onderzoek naar de invloed van internet blijkt dat 49% van de Nederlanders zegt vertrouwen te hebben in online overheidsinformatie. Dit vertrouwen is het hoogst van alle gemeten landen. In de Verenigde Staten vertrouwt nog geen kwart van de Amerikanen de online overheidsinformatie, terwijl in Groot-Brittannië slechts eenderde van de bevolking dat doet.
Verder blijkt dat bij het nemen van politiek gerelateerde beslissingen het internet een veel prominentere rol speelt dan televisie, kranten of radio. De helft van de Nederlanders gebruikt het internet bij keuzes op het gebied van politiek en overheid. Daarmee wordt het internet voor politieke beslissingen veel vaker gebruikt dan televisie (28%), kranten (25%) of radio (12%).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOpvallend genoeg worden sociale netwerken zoals Facebook en Twitter amper bezocht als het gaat om politieke of overheidsinformatie. Slechts 4,5% van de ondervraagden geeft aan een sociaal netwerk te gebruiken bij het maken van politieke keuzes. Voor het maken van beslissingen over politiek, overheid en samenleving maken Nederlanders vooral gebruik van politieke websites (zoals de websites van partijen en stemwijzers) en zoekmachines. Online advertenties van de overheid scoren nog slechter dan sociale netwerken, slechts 2,2% geeft aan wel eens een online advertentie te bekijken.
Het onderzoek van Fleishman-Hillard is uitgevoerd onder 4.883 respondenten in Nederland (640 respondenten), China, de Verenigde Staten, Japan, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Canada.
De resultaten van het onderzoek zijn te vinden op het Digital Public Affairs blog van Fleishman-Hillard.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid