Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander wil onder voorwaarden duurzaam leven

Nederlanders best bereid zijn duurzaam te kopen en te leven, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Geld speelt daarbij niet de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat maakt de stichting iNSnet bekend. De stichting komt met de eerste Duurzaamheid Monitor, het consumentenonderzoek naar de drijfveren en belemmeringen voor duurzaam gedrag onder Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

’Mensen willen best, maar slechts een kleine groep is zo gemotiveerd dat ze omwille van duurzaamheid ook een extra inspanning willen leveren, hetzij in moeite, hetzij in geld. Een grote groep is zeker voor duurzaamheid te porren, maar dan moeten mensen daar binnen hun gebruikelijke patroon gevolg aan kunnen geven’, stelt Peter van Vliet, voorzitter van stichting iNSnet, de initiatiefnemer van de Duurzaamheid Monitor.

Aan duurzame producten worden de zelfde eisen gesteld als aan andere producten, zegt Van Vliet. ‘Kwaliteit moet in verhouding staan tot de prijs en de producten moeten gewoon overal verkrijgbaar zijn. Bovendien wordt verwacht dat duurzame producten ook als zodanig herkenbaar zijn. Als er weinig duurzaam wordt verkocht, ligt dat blijkbaar meer aan de aanbieder dan aan de consument en ligt er nog een dankbare klus voor marketeers en communicatiemensen.’

Uit de Duurzaamheid Monitor blijkt dat sociaal volggedrag ‒ ‘Ik gedraag me pas duurzaam als iedereen het doet’ - zeer laag scoort. Verder is genetisch gemanipuleerde voeding geen hot item.

Aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Flycatcher Internet Research uit Maastricht, namen de Kleine Aarde, MVO Nederland, NCDO, One World Nederland en Planet 2025 Network mee. Het onderzoek bestond uit een algemene vragenlijst en uit vragen met betrekking tot de participanten, die werden beantwoord door een representatief panel van meer dan 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Een samenvatting is beschikbaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in