Linkse en rechtse consumenten: ze zijn anders
Het is een onderzoek van de Stern School of Business van New York University.
De onderzoekers keken naar het consumentengedrag van Republikeinen en Democraten. Ze bekeken verkoopgegevens uit zo’n 416 gemeenten: 135 supermarktketens en 1.860 individuele winkels in een periode van zes jaar.
Het ging om de ‘consumer packaged’-industrie: wasmiddelen, diepvriespizza’s, tandpasta, scheermesjes.
In deze markt worden regelmatig nieuwe producten geïntroduceerd.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaEr blijkt een sterke verdeling tussen links en rechts als het gaat om merken.
Het onderzoek laat volgens Chris Mooney (auteur van het nog te verschijnen ‘The Republican Brain: The Science of Why They Deny Science - and Reality’) op Salon.com/Alternet zien dat de politieke identiteit van iemand een reflectie is psychologische en biologische trekken die ons beïnvloeden en die verder gaan dat het politieke alleen.
De onderzoekers keken in het onderzoek of conservatieve waarden, zoals voorkeur voor traditie en conventie en een afkeer van gecompliceerde zaken en dubbelzinnigheid tot uiting komt in een voorkeur voor nationale merken en minder voor de wat generieke merken.
De aanname dat conservatieve mensen ook behoudender zijn in aankoop van de nieuwe producten, wordt in het onderzoek bevestigd.
Tide
In de 26 onderzochte productcategorieën bleek dat nieuw geïntroduceerde producten het minder goed deden onder de conservatieve Amerikanen in de Republikeinse gemeenten.
De aanname dat een conservatieve consument eerder het schoonmaakproduct Tide (Procter & Gamble) koopt, dan een goedkopere, onbekendere huismerkproduct blijkt juist te zijn.
Het onderzoek houdt niet in dat meer politiek linksgeoriënteerde mensen ‘merklozer’ zouden zijn. Mooney noemt bijvoorbeeld Apple als voorbeeld van een merk dat vooral ‘liberals’ aantrekt (denk aan de ‘Think Different’-campagne). Zij zijn meer geïnteresseerd in het nieuwe en het andere.
Een functie van branding is onzekerheid over het product te verminderen en het beslissingsproces te vergemakkelijken. De boodschap is volgens Mooney dat de marketeers dus rekening moeten houden met het verschil tussen de Republikeinse en Democratische consument.
Dus qua bier: Budweiser en Miller voor de Republikeinen, importbier als Guinness en Heineken voor de Democraten.
Geen grote verrassing dus. Maar het is onderzocht, opnieuw.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid