Kleine winst Parool in vierde kwartaal
Grootaandeelhouder Christiaan van Thillo maakte dat afgelopen vrijdag bekend, tegelijkertijd met de aankondiging dat Het Parool per 31 maart een tabloid wordt.
In het eerste jaar van zijn 'onafhankelijkheid' heeft Het Parool een verlies geleden van 924 duizend euro. In 2002, het laatste jaar dat de krant nog tot krantenconcern PCM behoorde, bedroeg het verlies 3,7 miljoen. De omzet van de krant zakte vorig jaar van 25,2 miljoen naar 24,2 miljoen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisToen het dagblad begin vorig jaar op eigen benen kwam, steeg de betaalde oplage met zesduizend tot 76 duizend, maar in het derde kwartaal van vorig jaar was die winst weer weg.
Hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen denkt dat de formaatwijziging zijn krant aantrekkelijker zal maken voor jongeren en allochtonen. 'Jongeren vinden het broadsheet-formaat van kranten maar raar, met die grote, grijze pagina's. Tabloid doet het heel goed in de losse verkoop en is voor adverteerders aantrekkelijk. Het formaat past in een wereld die sneller en ongeduldiger wordt, het past ook goed bij de stad: je leest hem gemakkelijk in tram en café.'
Het Parool wordt ook inhoudelijk aangepast, zegt hij in de Volkskrant. Er wordt scherper geselecteerd, waardoor per pagina minder onderwerpen worden behandeld, die vervolgens uitgebreider dan tot nu toe worden belicht. De bijlage PS wordt in de nieuwskrant gevouwen. Ook gaat de krant meer aandacht aan media besteden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid