Overslaan en naar de inhoud gaan

Klantinzicht negeren geen optie meer

Het Swocc komt met een ‘checklist’ die bedrijven aan klantinzicht helpt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bedrijven ontkomen er niet aan hun klanten meer centraal te stellen. Maar het ontbreekt vaak aan klantinzicht. Het voerde daarom een grootschalig onderzoek uit en komt met een checklist voor bedrijven. Isabella Voskuyl en Robert van Ossenbruggen deden een literatuurstudie en interviewden experts en bedrijven, waaronder Unilever, KPN, Philips en Albert Heijn. Al snel bleek dat er geen sluitende definitie bestaat van klantinzicht.
‘Intelligence managers kijken naar klantgegevens die zij hebben opgeslagen in hun databases, terwijl het kwalitatief marktonderzoekers meer gaat om een diepere beweging’, zegt Voskuyl. In de eerste plaats is het belangrijk dat men beseft dat klant inzicht staat voor een diepgaand begrip van de klant of consument. Voskuyl: ‘Zien dat 80 procent van de bioscoopbezoekers geen drank of etenswaren koopt voor aanvang van een film, is nog geen klantinzicht: je moet achterhalen waarom klanten dit gedrag vertonen.’
In de tweede plaats moet duidelijk zijn dat het draait om een met feiten onderbouwd begrip. Dus geen ideeën die intuïtief bij marketeers opborrelen. Tot slot moet een klantinzicht ook relevant en waardevol zijn. Voskuyl: ‘Het moet een business opportunity bevatten. Dat jongeren het erg vinden hun mobiel te verliezen omdat ze dan hun sociale leven kwijt zijn, is voor een bedrijf als KPN te typeren als een klantinzicht’.
Wat opviel, was dat veel bedrijven wel praten over klantinzicht, maar dat de gesprekken vooral gaan over methoden en technieken, zegt Voskuyl. ‘Dit terwijl die bedrijven al worstelen met het onderliggende proces: de implementatie van klantinzichten. Daar gaat het al fout. In onze checklist laten we bedrijven redeneren vanuit de behoeftes van de klant. Wat goed is voor de klant, is automatisch
goed voor het bedrijf.’
Het onderzoek sluit af met de opmerking dat bedrijven opereren in hyperconcurrerende markten met steeds kritischer consumenten. Klantinzicht is een strategische asset geworden en daarmee de basis voor concurrentievoordeel. Klantinzicht negeren is geen optie meer. Dat zal veel bedrijven onzeker maken. Het onderzoek met de aanbevelingen van het Swocc moet bedrijven concrete handvatten bieden om klantinzicht binnen organisaties effectiever te maken.

related partner content for mobile comes here

Meer vandaag in Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in